Martine Hannestad Kummen

Autorisasjon (2017)

Martine Hannestad Kummen er en av 84 fastleger i Asker

Siste vurderinger av Martine Hannestad Kummen

Faglig usikker, firkantet og liten evne til å lytte til pasienten

Jeg byttet fastlege til Hannestad Kummen og angret umiddelbart. Først nektet hun å skrive ut en medisin som jeg har gått på i mange år, en medisin som er blant de mest brukte og gjennomtestede i verden. Bakgrunnen var at jeg har litt forhøyet sjanse for en veldig sjelden bivirkning.

Hun foreslo et annet preparat. Jeg gjorde henne oppmerksom på at nyere forskning viser at den medisinen hun ville jeg skulle bytte til har enda høyere risiko for den samme bivirkningen. Av den grunn ønsket jeg å fortsette med den medisinen som min gamle fastlege hadde skrevet ut.

Da nektet hun å skrive ut noen av dem. Jeg forklarte at uten den medisinen vil den sykdommen jeg har slå ut umiddelbart og med hundre prosents sikkerhet. Den er veldig plagsom for meg, og jeg sa jeg heller tar en litt høyere risiko for en sjelden bivirkning enn en forverring av min sykdom.

Hun sjekket med andre leger, noe som jeg synes er en god egenskap hos en fersk fastlege. Hver gang kom hun med nye grunner til at jeg ikke skulle ta medisinen. Det virket som hun ville bevise at hun hadde rett, ikke som om hun hadde sjekket saken for å finne ut av den.

I stedet for å henvise meg videre til spesialist, snakket HUN med spesialisten. Det betydde at spesialisten ikke fikk alle helseopplysningene fra meg og ikke kunne gjøre en egen vurdering.

Hannestad Kummen nektet stadig å skrive ut medisinen. Spesialisten hadde foreslått en annen og mye mindre effektiv medisin for min lidelse Jeg sa jeg ville prøve den, men at jeg ønsker å ta en blodprøve før og etter å ha begynt på medisinen, for å følge med på om den virket som den skulle før alle plagene mine kom tilbake. Da bare sa hun at det gjorde de ikke, jeg fikk bare vente til sykdommen slo ut igjen.

Jeg opplevde at Hannestad Kummen var faglig svak, usikker og at hun kompenserte for dette ved å være arrogant. Jeg har nå fått byttet fastlege. Jeg anbefaler alle som ønsker en fastlege som lytter til pasienten å finne en annen fastlege

Beklager å høre at du føler det sånn. Vi følger nasjonale retningslinjer og når vi er usikre, forhører vi oss med spesialist i feltet. Vi skriver ikke ut medisiner som det ikke er indikasjon for, og som samtidig kan gi potensielt alvorlige bivirkninger for pasienten. Du må gjerne ta kontakt for en samtale hvis du ønsker det. Lykke til videre!

Besvart av Martine Hannestad Kummen

Svært kunnskapsrik doktor!

Byttet våren 2022 til Dr Martine Kummen, jeg har nok litt problemer med å innrømme at jeg alltid er stresset i møte med helsevesenet, mye av årsaken er vel også ikke så gode erfaringer.
Dr Kummen så vel dette egentlig veldig fort, hun tar seg alltid tid til å forklare på en pedagogisk måte, hun er alltid oppdatert og følger deg opp på en eksemplarisk måte, hun er genuint opptatt av å hjelpe deg.
Har vel egentlig aldri følt meg mer ivaretatt og trygg, helsesekretærene er også svært hyggelige og imøtekommende.

Dyktig og kunnskapsrik lege!

Jeg er meget fornøyd med Dr. Kummen. Hun tar seg god tid til deg og følger opp. Alltid hyggelig og imøtekommende.
Kan anbefales!

Tar deg på alvor

En dyktig lege. Jeg har slitt med depresjon og psykiske vansker. I møte med Martine ble jeg hørt og hun gjorde sitt beste for at jeg skulle få hjelp. Svært lyttende og imøtekommende, og jeg følte hun tok meg på alvor uten å dømme meg.

Dyktig . Nøye. Pliktoppfyllende. Lyttende

Dette er en dyktig og hyggelig lege. Glad jeg fikk henne som fastlegen min.hun lytter og ser pasienten sin. Veldig bra. Godt inntrykk.