Vibeke Kvanvik Nygaard

Tlf: 55 23 60 10 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Vibeke Kvanvik Nygaard er en av 239 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Vibeke Kvanvik Nygaard

Tid og omsorg

Lege som har tatt seg tid til å lese journalen på forhånd og spør om bedring ifht tidligere problemer, selv om timen skyldes noe annet. Man føler seg tatt på alvor. Flere av helsesekretærene går utover det påkrevde for å skape god stemning og tillit.

Nedlatende og hvor egne personlig og politiske meninger skinner igjennom

Jeg har hatt dr Nygård som fastlege i flere år. Jeg har nesten aldri vært hos henne, men fått helt ok hjelp de gangene jeg har vært der.

Forrige gang jeg var hos henne var hun imidlertid svært nedlatende. Jeg hadde en del spørsmål om en undersøkelse flere venner (som er leger) har anbefalt meg å ta pga min familiehistorikk. Da jeg tok dette opp gav hun meg imidlertid en leksjon hvor jeg opplevde at hennes personlige og politiske syn skinte igjennom, fremfor å gi meg et faglig medisinsk begrunnet råd. Jeg var uforberedt på dette og følte meg svært liten. Jeg fikk også følelsen av å virke hysterisk/hypokonder. Jeg måtte kjempe mot tårene og har aldri opplevd noe lignende tidligere.

Nå står jeg på venteliste for en ny fastlege jeg har fått anbefalt.

Anbefales ikke

Jeg hadde time hos Nygaard nylig. Jeg ble ikke møtt med forståelse, og fikk heller ikke komme til orde da legen pratet i ett uten å lytte. Stort preg av tidspress, og nedlatende oppførsel. Jeg går sjelden til lege, og jeg har aldri hatt en lignende negativ opplevelse hos en eneste fastlege. Jeg skriver vanligvis ikke slike kommentarer i forum, men her opplever jeg det nødvendig.

Er dette samme legen?

Jeg blir overrasket over alle de overstrømmende positive kommentarene her på Vibeke.
Jeg har ikke opplevd henne lyttende og imøtekommende og lite forutinntatt. Jeg har ikke blitt henvist, selv om de store plagene mine har vart i nesten ett pr, med gjentakende visitter. Hun har virket nedlatende og fått meg til å føle at jeg er til bry. Og jeg går ikke til henne fordi det er gøy å å til legen, men for å få den nødvendige hjelpen med plagene som har oppstått. De gangene jeg virkelig har blitt tatt på alvor og fått nye, friske øyne, lyttende ører og god oppfølging - er torsdag eller fredag når vikaren Edel-Elin er der.

Veldig god lege!

Jeg har hatt Vibeke som fastlege i et års tid, og er veldig fornøyd. Har hatt noen vikarer for henne, men føler at hun likevel holder seg godt oppdatert på min situasjon.
Hun er forberedt når jeg kommer til timen, og hører på det jeg har å si.
Har og fått telefontime med henne, da jeg ikke hadde mulighet til å møte opp.
Anbefales virkelig :)

Virker veldig usympatisk

Har hatt lignenede opplevelse som noen under her, jeg hadde henne som fastlege en god stund men så henne vel en eller to ganger, det var ihvertfal nok til å gi meg en klump i halsen, og jeg byttet rett etterpå. Jeg tror ikke hun har forståelse for at mennesker har følelser, og etter å ha sagt noe jeg ikke har klart å si til noen andre og som har bekymret meg lenge var det eneste jeg fikk tilbake "Ja vel men dette er ikke noe jeg har tid til nå så om det er noe du vil sjekke må du bestille time". Tonen i stemmen hennes var kvass, og jeg gråt nesten hele dagen, det har nå gått over ett år siden og jeg klarer ikke fortelle en ny lege dette, selv om jeg vet jeg må gjøre det. Anbefaler ikke denne legen dersom du er et følelsesmenneske som meg.

Får aldri legetime

Det er helt umulig å komme igjennom å bestille time hos denne legen eller dette legesenteret. Man venter i en halvtime på telefonen og når noen endelig svarer så er alt fullbooket. Jeg har også prøvd å bestille time på nett, men der fikk jeg aldri noe svar. Endte hver eneste gang med at jeg måtte gå til legevakten i stedenfor. Bytter lege for det er ikke kjekt å ha en lege som aldri er tilstede eller som man ikke får tak i.

Utilgjengelig lege

Lege Nygaard er dyktig, men ikke tilgjengelig. Jeg har vært tilknyttet legekontoret i 2 år, besøkt legen 4 ganger og kun møtt Nygaard ved 1 enkel anledning. Ved de andre anledningene har jeg måttet forholde meg til ymse vikarer.

Utover dette, er jeg lite fornøyd med både svartid på telefon (opplever ofte at det ikke er mulig å komme gjennom) og mottakelse i resepsjon.

Veldig bra lege

Synes at hun er kjempedyktig og veldig empatisk. Veldig lett å snakke med. Ikke stressende som mange andre leger.

Har aldri lykkes meg å få time hos henne

I de tre år, jeg har bodd i Bergen og hadd Vibeke som lege, har det aldri vært mulig å få time hos henne. Jeg har vel vært ved legehuset ca 10 ganger i løpet av de tre år.

Dyktig og tillitsfull

Vibeke tok min situasjon mer seriøst enn jeg trodde noen lege ville gjort, og utførte tester og undersøkelser for å berolige meg, samt utelukke alvorlige sykdommer. Jeg føler meg alltid godt ivaretatt de gangene jeg har vært der og hun tar meg seriøst. Det hjelper også at hun alltid smiler når hun tar i mot pasienter.
Kan også legge til at hun er faglig dyktig og kan jobben sin 100%, samtidig som hun har empati for sine pasienter. Kan anbefale henne på det sterkeste!

Et gufs fra fortiden

Legen virket sur da hun møtte meg i døren fordi jeg hadde sendt en klage til helsesenteret om hvor vanskelig det var å komme gjennom på telefon. Jeg på min side syntes det var på sin plass å gi beskjed etter å ha sittet i telefonen en hel formiddag uten å komme gjennom. Jeg fikk da heller ikke kontakt med legesenteret før jeg dagen etter i egen person trappet opp i luken og ba om time. Det er ikke første gang jeg får høre fra telefonsvareren på Cort Piil at jeg må legge på og prøve igjen senere, selv om jeg på det tidspunkt gjerne har sittet bortimot en halv time i telefonkø og hørt gjentatte ganger at jeg bare skal vente på svar.

For å komme videre med legetimen endte det imidlertid med at det var jeg som måtte beklage at jeg hadde sendt en klage.

Jeg har vært hos denne legen før, og har hatt helt greie erfaringer med henne. Jeg synes hun har vært grei og med en åpen holdning. Men denne gangen opplevde jeg henne som kald, overkjørende og nedlatende, til og med frekk. Da jeg ikke maktet å gjennomføre undersøkelsen jeg var kommet dit for å ta, ble legen irritabel. Men så, da jeg skulle til å gå, ba hun meg sette meg ned og begynte så å stille meg høyst personlige spørsmål som jeg på ingen måte hadde bedt henne ta opp, eller ønsket å prate om. Dette gikk bl.a. på om jeg ville ha barn, noe jeg på en høflig og saklig måte svarte at jeg ikke ønsket. Dette nektet legen tydeligvis å tro meg på, for hun fortsatte å stille spørsmål rundt dette temaet, og lot meg få høre hele to ganger i løpet av timen at jeg bør begynne å planlegge graviditet, min alder tatt i betraktning. Mine argument for ikke å få barn og min bestemmelse om et liv uten barn tok hun helt klart ikke på alvor. I stedet fortalte hun meg at de kunne tilby meg en psykolog å snakke om dette med, slik at jeg skulle få et endret perspektiv på graviditet og det å få barn. Jeg opplevde hele denne "samtalen" som utrolig nedlatende og respektløs, men greide likevel ikke stå opp for meg selv slik jeg ønsket, ikke bare fordi jeg ble så overrumplet, men også fordi jeg var ganske nede pga at jeg ikke greide gjennomføre undersøkelsen jeg opprinnelig var kommet dit for. Det siste jeg trengte i denne stund var inntrengende spørsmål og mas om at den biologiske klokken tikker. Dette er da et valg jeg tar selv! Spesielt med tanke på at vi befinner oss i 2014! Skulle tro legen hadde skrudd tiden tilbake til en tid hvor kvinnens eneste oppgave var å føde barn, og der hun selv ikke har råderett over egen kropp.

I ettertid følte jeg meg umyndiggjort og respektløst behandlet, for ikke å snakke om eldgammel og nær infertil (selv om jeg bare er rett over 30). Jeg ville ikke følt meg vel om jeg skulle tilbake til denne legen, og kommer derfor til å skifte lege.

Ubetinget beste fastlege jeg har hatt!!

Ubetinget beste fastlege jeg har hatt!!

Har hatt Vibeke Kvanvik Nygaard som fastlege i noen år og hun har absolutt vært til stor hjelp for meg i en tidligere noe vanskelig periode. Hun er dyktig både rent faglig og, ikke minst, på det menneskelige plan, forståelsesfull og dialogisk. Gir henne mine beste skussmål!!

Veldig bra lege

Jeg har hatt henne i flere år og hatt mange henvendelser hos henne. Hun er alltid forståelsesfull, profesjonell og hjelpsom, og er veldig grei å ha med å gjøre. Tips: Bestill time på epost; det er mye, mye raskere enn telefon.

The best doctor in Bergen

She is a doctor who listens caerful who admits that this is a New case or a situation that she has to do some Research or send you further to a specialist. She is smart and very cosy and very understandfull. I will recommend her to everyone. I would stay at Your list of patient for the entire life but I had to move from Bergen.
Thank you for 3 years of patience and helpful. God bless you

svært velfungerende lege

Jeg har "vært gjennom" en del leger, og har aldri opplevet noen som i så liten grad er forutinntatt. Det vil si: hun er i stand til å si at dette er hun litt usikker på, og her må vi kanskje få vurdert det av eksperter (eventuelt så søker hun opp om det er noe nytt på feltet).

Mange leger vil hardnakket påstå at dette vet de akkurat hva er, og "sånn løste de det for 30 år siden". Det gjør ikke hun!

Fantastisk lege!

God tilgjengelighet, lett å få time og jeg har fått god hjelp og oppfølging av henne gjennom en tøff periode. Jeg har følt meg forstått og godt ivaretatt ved alle besøk. Hun er også effektiv og faglig dyktig. Jeg ville fortsatt å gå til henne om jeg ikke hadde flyttet fra Bergen.

Faglig dyktig lege

Jeg synes hun er svært dyktig faglig sett, engasjerer seg og flink til å ta ting på alvor, sette riktig diagnoser raskt og gi god behandling.
Syns ved de første besøkene hun virket litt distansert, men etterhvert syns jeg hun myknet opp og var veldig sympatisk.

Veldig fornøyd

En hyggelig, kvinnelig lege som er imøtekommende og lett å snakke med. Jeg har prøvd flere fastleger i Bergen, og jeg kommer ikke til å bytte før Vibeke pensjonerer seg.

Følte meg nedverdiget.

Jeg gikk til henne en liten periode, og siste gangen gråt jeg da jeg gikk ut av kontoret.

Jeg var gjennom et svært tøff periode, og hun snakket utrolig nedlatende til meg. Jeg følte meg rett og slett dum.

Jeg har slitt med en langvarig skade som det tok svært mangen år å lokalisere. Jeg opplevde at hun ikke trodde meg, og da jeg gikk gjennom en tøff periode følte jeg rett og slett at hun kjeftet på meg for at jeg ikke 'tok meg sammen'.

Anbefales ikke.