Vibeke Kvanvik Nygaard

Autorisasjon (2008)

Bergen Helsehus Legekontor Telefonnummer53 00 56 5053 00 56 ...
4. etg Solheimsgaten 9 5058 Bergen
Vibeke Kvanvik Nygaard er en av 253 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Vibeke Kvanvik Nygaard

Har aldri lykkes meg å få time hos henne

I de tre år, jeg har bodd i Bergen og hadd Vibeke som lege, har det aldri vært mulig å få time hos henne. Jeg har vel vært ved legehuset ca 10 ganger i løpet av de tre år.

Dyktig og tillitsfull

Vibeke tok min situasjon mer seriøst enn jeg trodde noen lege ville gjort, og utførte tester og undersøkelser for å berolige meg, samt utelukke alvorlige sykdommer. Jeg føler meg alltid godt ivaretatt de gangene jeg har vært der og hun tar meg seriøst. Det hjelper også at hun alltid smiler når hun tar i mot pasienter.
Kan også legge til at hun er faglig dyktig og kan jobben sin 100%, samtidig som hun har empati for sine pasienter. Kan anbefale henne på det sterkeste!

Et gufs fra fortiden

Legen virket sur da hun møtte meg i døren fordi jeg hadde sendt en klage til helsesenteret om hvor vanskelig det var å komme gjennom på telefon. Jeg på min side syntes det var på sin plass å gi beskjed etter å ha sittet i telefonen en hel formiddag uten å komme gjennom. Jeg fikk da heller ikke kontakt med legesenteret før jeg dagen etter i egen person trappet opp i luken og ba om time. Det er ikke første gang jeg får høre fra telefonsvareren på Cort Piil at jeg må legge på og prøve igjen senere, selv om jeg på det tidspunkt gjerne har sittet bortimot en halv time i telefonkø og hørt gjentatte ganger at jeg bare skal vente på svar.

For å komme videre med legetimen endte det imidlertid med at det var jeg som måtte beklage at jeg hadde sendt en klage.

Jeg har vært hos denne legen før, og har hatt helt greie erfaringer med henne. Jeg synes hun har vært grei og med en åpen holdning. Men denne gangen opplevde jeg henne som kald, overkjørende og nedlatende, til og med frekk. Da jeg ikke maktet å gjennomføre undersøkelsen jeg var kommet dit for å ta, ble legen irritabel. Men så, da jeg skulle til å gå, ba hun meg sette meg ned og begynte så å stille meg høyst personlige spørsmål som jeg på ingen måte hadde bedt henne ta opp, eller ønsket å prate om. Dette gikk bl.a. på om jeg ville ha barn, noe jeg på en høflig og saklig måte svarte at jeg ikke ønsket. Dette nektet legen tydeligvis å tro meg på, for hun fortsatte å stille spørsmål rundt dette temaet, og lot meg få høre hele to ganger i løpet av timen at jeg bør begynne å planlegge graviditet, min alder tatt i betraktning. Mine argument for ikke å få barn og min bestemmelse om et liv uten barn tok hun helt klart ikke på alvor. I stedet fortalte hun meg at de kunne tilby meg en psykolog å snakke om dette med, slik at jeg skulle få et endret perspektiv på graviditet og det å få barn. Jeg opplevde hele denne "samtalen" som utrolig nedlatende og respektløs, men greide likevel ikke stå opp for meg selv slik jeg ønsket, ikke bare fordi jeg ble så overrumplet, men også fordi jeg var ganske nede pga at jeg ikke greide gjennomføre undersøkelsen jeg opprinnelig var kommet dit for. Det siste jeg trengte i denne stund var inntrengende spørsmål og mas om at den biologiske klokken tikker. Dette er da et valg jeg tar selv! Spesielt med tanke på at vi befinner oss i 2014! Skulle tro legen hadde skrudd tiden tilbake til en tid hvor kvinnens eneste oppgave var å føde barn, og der hun selv ikke har råderett over egen kropp.

I ettertid følte jeg meg umyndiggjort og respektløst behandlet, for ikke å snakke om eldgammel og nær infertil (selv om jeg bare er rett over 30). Jeg ville ikke følt meg vel om jeg skulle tilbake til denne legen, og kommer derfor til å skifte lege.

Ubetinget beste fastlege jeg har hatt!!

Ubetinget beste fastlege jeg har hatt!!

Har hatt Vibeke Kvanvik Nygaard som fastlege i noen år og hun har absolutt vært til stor hjelp for meg i en tidligere noe vanskelig periode. Hun er dyktig både rent faglig og, ikke minst, på det menneskelige plan, forståelsesfull og dialogisk. Gir henne mine beste skussmål!!

Veldig bra lege

Jeg har hatt henne i flere år og hatt mange henvendelser hos henne. Hun er alltid forståelsesfull, profesjonell og hjelpsom, og er veldig grei å ha med å gjøre. Tips: Bestill time på epost; det er mye, mye raskere enn telefon.