Jonas Lian

Nordlyslegene AS

2010

Siste vurderinger av Jonas Lian

Anbefales på det sterkeste!

Jonas Lian er en fantastisk lege, han er respektfult, høflig, snill og jeg har stor tillit til han. Han lytter og svarer godt på alle mine spørsmål. Han viser høyt kunnskapsnivå. Jonas tar seg god tid til meg som pasient, noe som kan være grunnen til at det er noe forsinkelser ved legekontoret. Men det er verdt ventingen når man som pasient blir så godt tatt vare på når man kommer inn til timen sin. Legekontoret Jonas holder til på (stortorget 4 i Tromsø) er også veldig profesjonelt, helsesekræterene som sitter i skranken er også svært høflig. Det er ofte mulighet til å få time samme dag ved dette legekontoret, men hvis det er stor trengsel vil man ha mulighet til å bestille time hos noen av de andre tilhørende fastlegene ved legekontoret. Jonas anbefales på sterkeste!

Anbefales ikke

Har hatt han som fastlege i 2 år, og har hatt rundt 6-7 konsultasjoner på denne tiden. Alle disse gangene har han kommet med i beste fall middelmådige løsninger og bagatellisert bekymringer jeg har luftet, og jeg er helt enig i vurderingen nedenfor om at man får en følelse av at han vil gjøre seg ferdig med timen. Kunnskapsnivået han har vist frem under denne tiden er heller ikke noe å skrive hjem om. Dette, kombinert med at jeg opplevde at han håndterte en akutt situasjon svært dårlig, førte til at jeg byttet fastlege. Dette er ikke legen man vil ha når helsa svikter eller livet byr på de store utfordringer.

Lite engasjert

Han har ikke vært min fastlege, men jeg har vært pårørende til en som har hatt han som det, og vært tilstede på legetimer. Min opplevelse av Jonas Lian var at han forsøkte å sette seg inn i pasientens sykdomsbilde, men når han støtte på ting han var usikker på, så kom han fort på defensiven. Det virket som om han kjørte seg fast i en oppfatning og et spor, og det var veldig vanskelig å få han til å lytte og høre på pasientens egne forklaringer av sine symptomer. Ofte opplevde jeg at når han ikke kunne finne forklaringer på symptomer så sluset han det inn på paraplybetegnelsen depresjon og psykiske årsaker. I møter der arbeidsgiver og NAV var inne i bildet så opplevde jeg han som lite støttende ovenfor sin pasient.
Dette er ikke en lege jeg vil anbefale om du har sykdommer som krever litt mer innsats og oppfølging utover det normale.

Travel bussinesslege

Fremstår profesjonell, høflig og alltid velkledd. Dessverre er det tydelig at han er preget av fulle lister, og det virker som han går på autopilot der inne på kontoret og ønsker å brase gjennom dagens liste fortest mulig. Jeg aldri opplevd at han går i dybden på noe, men heller at han vil gjøre seg ferdig og krysse meg av lista, og tar man opp bekymringer blir disse raskt avfeid. Han virker også svak og utrygg på temaer utenfor trygdemedisin og kjappe pillekurer.

Beregn en ekstra halvtime når dere skal hit - han er alltid på overtid. Det er også helt umulig å få kontakt med lege på dette kontoret utenom det lille vinduet de har på drop-in om morgenen, om man er i form til det, da. Det er altså ingen telefontid, og man må møte opp personlig og betale full egenandel samme hva det dreier seg om, ingen unntak. Til de som ikke vet det, er denne type praksis noe legene på kontoret bestemmer selv, og formålet med det er vel åpenbart ($$). Det er nesten enklere å vente til etter 16 og dra på legevakten. De i skranken kunne også treng å bli påmint om at de har valgt dette yrket selv, og hva som står i stillingsbeskrivelsen.

En fantastisk lege

Jonas Lian er en lege som vurdere mann som en hel person, ikke bare de symptomer mann beskriver. Han høre hva du sier og tar deg på alvor. Han ser ut til alltid har tid til å finne beste løsning. Han hjalpt meg gjenom mange stor og små problemer.
Anbefaler han i det høyeste grad.