Elisabeth Helene Rud

Disenveien 31 0587 Oslo
Elisabeth Helene Rud er en av 530 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Elisabeth Helene Rud

Slurvete, uinteressert

Jeg anbefaler ikke Elisabeth Rud som fastlege. At hun virker sur er greit, men hun utfører ikke jobben på en tilfredsstillende måte. Jeg går svært sjelden til legen. De to gangene jeg har henvendt meg til henne har hun absolutt ikke vært til hjelp. Jeg tror nok ikke det blir bedre, så nå leter jeg etter en fastlege med noe mer yrkesstolthet.

Dyktig lege!

Jeg opplever at dr. Rud tar meg på alvor, tar tak i problemene mine - årsaken til at jeg er hos henne, hun lytter til meg som pasient, er effektiv og er til å stole på. Hun følger meget godt opp. Jeg opplever dr. Ruud som svært kompetent og følger meg trygg hos henne. Jeg veldig godt fornøyd med å ha henne som fastlege.

Jeg har bestilt timer på Internett - fungerer veldig godt. Jeg har heller ikke måtte vente lenge på venteværelse før timen.

Denne legen anbefales ikke

Jeg beklager, men denne legen vil jeg ikke anbefale videre til noen. Jeg føler ikke at hun tar meg seriøst. Vært hos henne flere ganger med symptomer som ikke går vekk og jeg føler at jeg kun er til bry.

Hun snakker til meg med en nedlatende “ovenifraogned” tone, virker kald og utfører prøver på en veldig rask og ubehagelig måte. Synes hun har dårlig tid.

Et tips til deg, hvis du leser disse anmeldelsene er at du må bruke bedre tid på oss pasienter. Ta oss seriøst. Vi kommer ikke til legen hvis vi hadde følt oss friske. Kanskje du håndterer x antall hypokondere også, men ikke anta at alle er det. Jeg føler meg ikke trygg som pasient hos deg og bytter fastlege så fort som mulig nå til noen som tar meg på alvor.

Som om jeg bare er i veien

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke byttet lege etter første time - trodde det ble bedre med tiden, men det gjorde det slettes ikke. Jeg føler at hun ikke vil ha meg der, allerede når hun roper navnet mitt på venterommet. Jeg tørr aldri å spørre om alt jeg kom for å få svar på, fordi hun ser rett og slett sint ut. Det er som at jeg er ung og dum, og ikke minst hypokonder. F.eks jeg har hatt noen vorter under foten, og jeg har ville ha hatt de bort, og da må man fryse disse hver fjerde uke - og jeg får dårlig samvittighet når jeg spørr om hjelp. Greit hun har sendt et par henvisninger og det har gått kjapt, men service er på bunn. Pluss at hun alltid avslutter de siste 2-3 minuttene med å smile og prøve å være morsom - det er som en berg-og-dalbane.
Jeg har også hatt andre problemer, og svaret hennes er "Har du prøvd to sovepiller? Prøv 3-4 og se om det hjelper".

Etter mitt siste besøk hvor jeg ble møtt med "Hva er det NÅ da?", så har jeg bestemt meg for at det her gidder jeg ikke mer.

Innbyr ikke til tillit og god kommunikasjon.

Legen virker faglig dyktig, men hennes atferd skaper ikke tillit hos pasienten. Hun framstår sur og avbryter pasienten hele tiden ved spm. Følte at mine spm. var dumme.
Jeg følte ikke at hun gav meg den tiden jeg trengte. Gikk fra kontoret med en dårlig magefølelse.

En veldig god lege

Jeg har alltid kunne legge frem alle "vondter" blitt utredet og fulgt opp, og er veldig fornøyd. Vært veldig syk men er nå frisk fra bl.a. svimmelhet. Jeg har vært pasient hos henne i mange år nå og føler meg veldig godt ivaretatt. Ingen problemer for små eller for store. Jeg blir hørt og får de beste rådene for meg!

Ikke imponert

Jeg satt to timer i telefonkø for å komme gjennom til sentralbordet. Til slutt la jeg på for da hadde jeg vært nr. 1 i køen i en halvtime. Forsøkte sms-tjenesten for å bestille timen, noe som også fungerte dårlig. Jeg dukket opp på legekontoret for å få en time, slik som jeg hadde fått beskjed om, men det kunne jeg visst ikke få før fire timer senere. Mangelen på kommunikasjon mellom lege og sentralbord i forbindelse med denne tjenesten var ganske slående. Ferieavviklingen kunne også vært organisert slik at det i hvert fall er ÉN lege på jobb... Møtet med legen var helt ok.

Her finnes det rom for forbedring

Manglende kunde og serviceinnstilling

Manglende kunde/pasient - og serviceinnstilling. Lite tillitsvekkende og hyggelig. Synes som hun bidrar i liten grad for samarbeid og utnyttelse av senterets felles ressurser/ spisskompetanse innen spesifikke medisinske fagområder.

Flink og ærlig lege

Er utrolig fornøyd med Elisabeth. Hun er ærlig, realistisk og har i tilleg til god kompetanse sansen for sunn fornuft. Anbefaler henne på det sterkeste.

Usympatisk lege!

Hadde to ubehagelige møter med denne legen før jeg byttet til en annen fastlege. Hun hadde en svært avvisende og kald holdning, og var lite interessert i det jeg hadde å fortelle. Det var to ubehagelig opplevelser!

Hjelpsom og imøtekommende.

Hadde time hos Elisabeth Ruud da min vanlige fastlege hadde sommerferie. Jeg var litt skeptisk da jeg hadde lest disse negative omtalene, men ble svært positivt overrasket. Jeg trengte henvisning videre da jeg hadde hatt "dott" i øret i nesten 3 uker. Dr. Ruud var meget imøtekommende og interessert i hvordan jeg hadde det, og gikk ut over det jeg forventer av en lege til å hjelpe meg til å finne en spesialist som kunne hjelpe meg nå i sommerferien.

Umulig å komme gjennom på telefon

Jeg synes det er merkverdig hvor dårlig de er til å besvare telefoner på dette legekontoret. Uholdbart.

Bytter lege i dag!

Før jeg kom til legetimen i dag, hadde jeg allerede en tanke om at jeg ønsket å bytte lege. Den ble mer enn bekreftet i dag.
Som vanlig var det lang ventetid. Da jeg en halvtime etter timen omsider kom inn, forstod jeg plutselig at forsinkelsen for lege Elisabeth Rud, var fullstendig uinteressant. Hun lot meg sitte å vente mens hun i ti minutter diskuterte med en kollega hennes ønske om å bytte regnskapsfører. Dette er vel strengt tatt noe hun skal ta opp i pausen sin. Da jeg sa jeg ønsket henvisning til psykolog(slik jeg hadde snakket med henne om tidligere og avtalt at jeg skulle komme tilbake før), svarte hun at hun hadde gitt mer flere henvisninger tidligere og at hun ikke skjønte hva mer jeg ville hun skulle gjøre for meg. Dessverre ble jeg så perpleks at jeg ikke fikk sagt som sant var, at hun aldri har henvist meg noe sted og at jeg har gått til henne i to år og i disse to årene har gått til en dps for behandling som nå er avsluttet. Jeg forstår ikke hva som driver henne, men omtanke for pasienten er det åpenbart ikke. Hun hadde tydeligvis glemt hele saken og det er forsåvidt greit, men å være frekk mot pasientene er fullstendig uakseptabelt. Forrige timen jeg hadde der skulle jeg sette inn en p-stav. Da nevnte hun flere ganger at hun ikke skjønte hvorfor jeg ville ha det, mens hun måtte lese gjennom bruksanvisningen for å sette den inn. Ikke spesiellt betryggende. Jeg skifter lege i dag. Jeg er drittlei!

Dårlig opplevelse.

Ny i Oslo, hadde min første time idet jeg fant ut at jeg var gravid. Fikk beskjed om at jeg kom for tidlig, fordi "de fleste graviditeter blir det ingenting av".

Har følt at jeg er et unødvendig bruk av hennes tid, at mine spørsmål er dumme og at ting er en selvfølge som jeg ikke forstår. Som førstegangsgravid har det vært ubehagelig.
Hun er kald og litt brå, kan virke hyggelig men også fiendtlig. Tar lite initiativ, vanskelig å få tak i over telefon.

Det positive er at hun alltid har timer tilgjengelig.

Etter bare to timer hos henne skal jeg ikke si noe på hennes faglige kompetanse, men jeg fikk en dårlig opplevelse og vil desverre ikke anbefale henne videre.

Anbefales på det sterkeste!

Dette er den beste opplevelsen jeg har hatt med en fastlege noen gang. Jeg fikk raskt time da jeg bestilte, selv om det kan være litt vanskelig å komme gjennom til sentralbordet (dette kan dog ikke trekkes på legen). Legen tok alt jeg kom med seriøst og jeg følte ikke at hun hadde dårlig tid. Fikk også raskt behandling med blodprøver og bestilling av MR. Ble oppringt noen dager etter timen med svar på blodprøvene og god oppfølging. Følte meg respektert og godt ivaretatt. Anbefales sterkt!

Ikke min lege lenger

Min erfaring og min mening: veldig uprofesjonell og uansvarlig lege.

Tigjengelig?

Jeg har ingen erfaring med denne legen, men her er det i hvert fall omtrent umulig å få svar på telefon!

Trygg og proff.

Hun ser meg i min håpløse usikkerhet, og jeg føler meg ikke værre etter jeg har vært hos henne. Hun er en tøffing som gir deg det hun mener du trenger, og jeg kan forstå det kan oppstå uenigheter i enkelte tilfeller, men jeg tror ikke problemet ligger i hennes virke. Hun er dyktig og gjør jobben sin godt innenfor tidsrammene hverdagen byr på.

Savner tegneseriebladene fra det forrige venteværelset :)

Dårlig tid!

Jeg opplevde at hun ikke hadde tid til å høre på det jeg kom for. Dessuten var hun litt kald og avisende til å være første konsultasjon. Følte at hun var litt brå i formen. Jeg har byttet lege!

Ikke for ME/CFS pasienter

Postivt:
-Lett å få time.
-Tar de prøvene du trenger og henviser etter behov.
-Virker erfaren og effektiv, jeg tror hun er god som fastlege hvis du bare sporadisk går til legen.

Negativt:
-Ikke god på ME/CFS, bagatelliserer både deg og diagnosen. Jeg opplever henne som direkte støtende i forhold til dette temaet.
-Veldig lang ventetid, spesielt hvis du skal ta bodprøver o.l. i tillegg. Regn med 1,5 time selv for en relativt kort konsultasjon.