Morten Sortebogen

Autorisasjon (1992)

Morten Sortebogen er en av 599 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Morten Sortebogen

Dyktig behandler som bryr seg og «ser» pasienten.

Jeg har hatt Dr. Sortebogen som fastlege i 10 år nå. Kjente ikke til han, men valgte han pga navnet og fordi jeg bor i området. Gjennom livskriser og psykisk dårlig helse har han holdt i meg og mine ulike behandlere. Lyttende, nysgjerrig og åpen. Alltid kjapp med henvisninger og kjenner dyktige behandlere. Fysisk har jeg ikke mange plagene, men han ser hvordan ting henger sammen Første gang jeg var hos Dr. S så jeg Navy Seals - No man left behind plakaten som møter deg når du kommer inn. Jaha? Tenkte jeg. Så satt jeg meg i stolen og så Ravi Shankar plakaten på innsiden av døra. Ved siden av den en tegning Pushwagner hadde laget til han. Da ble jeg rett og slett nysgjerrig. Så Dr S er en åpen fyr med omsorg for pasientene sine som er rett på sak, faglig dyktig og trygg. Anbefales på det varmeste!

Genuin og trygg.

Helt super oppfølging.

Får en ekte følelse av omsorg.
Leser igjennom journalen hver gang, holder seg oppdatert.
Virker som han genuint ønsker å hjelpe.
Tar meg seriøst og har fulgt meg opp kontinuerlig.

Unngå. Hyggelig, men frustrerende dårlig lytter. Bagatelliserer og overkjører meg fullstendig i timene

Jeg byttet til Stensparken Medisinske Senter i 2023 og valgte Morten Sortebogen som fastlege og trodde jeg var fornøyd med valget, etter å ha gjort litt research, bl.a. her inne. Det skulle vise seg å være feil.

Jeg fikk først tildelt en vikar ved navn Christian Edward Berli. Jeg var litt skuffet, men han viste seg å være en helt fantastisk lege som så meg som person, og tok meg og min situasjon på alvor. Dessverre måtte han ut i permisjon, og jeg ble derfor flyttet tilbake til Morten Sortebogen.

Hver eneste time jeg har hatt med Morten Sortebogen har vært frustrerende og dessverre HELT bortkastet. Jeg har aldri blitt snakket til så mye og så fort av en lege. Jeg får f*** ikke inn et éneste ord når jeg er hos ham. Jeg kødder ikke.

Han har ALDRI spurt meg hva jeg vil ta opp i timene. Seriøst. Aldri. Han har bare kjørt på. Det er som om han er "i modus" eller noe, han bare starter i full fart, helt på eget initiativ, uten å "se" meg eller kanskje spørre meg hvorfor jeg booket timen(!!! hvordan i helvete går dét egentlig an som lege??). Han bare snakker til meg helt til timen er over og jeg må gå. Hver gang.

For en person grepet av suicidale tanker, med nedsatt helse og funksjonsnivå pluss et komplekst diagnosebilde var det helt latterlig å høre en lege si "Nei men du må jo ikke være deprimert, vettu. Har du husket å glede deg litt over ting hver dag, da? Se her nå, nå skal du få en liste av meg med noen nyttige bulletpoints, så blir det hjemmeleksen din. Repetér disse hver morgen. Drikker du nok vann og sover nok, da? Bla bla ukeblad, bla bla bla" .....og plutselig var timen over. Uten å få snakket selv, gikk jeg 400kr fattigere ut med et papir med noen håndskrevne klisjéaktige jallacoaching-lignende tips som skulle hjelpe meg. Jeg trodde f*** ikke mine egne øyne og ører.

Jeg kunne parafrasert slikt som dette i en evighet, for alt Morten Sortebogen gjør er å snakke til meg. Han spør aldri. Prater i modus fra jeg setter meg på stolen til timen er oppbrukt, alltid uten å stille ett eneste spørsmål. Det slår meg at han kanskje må være så overarbeidet at han ikke greier å forholde seg til meg som en person med FAKTISKE behov/problemer, men som en statist på sitt legekontor han kan fremføre talen sin til. Den siste timen jeg hadde hos ham hadde jeg tre punkter jeg ville ta opp. Fikk jeg inn et eneste ord? Nei. Jeg gjorde ikke det.

Jeg er drittlei og bytter nå fastlege etter knapt 6 måneder med denne legen. Jeg vil avslutningsvis si at han alltid er hyggelig, og sikkert er en bra fyr, men overkjører deg (i alle fall meg) fullstendig. Han må sies å være den mest frustrerende legen jeg noen sinne har møtt på, og dét i en høyst prekær livssituasjon der jeg trenger å bli sett og tatt på alvor når jeg spør om hjelp.

Trygg og kunnskaprik

Lege som lytter til pasienter, dyktig, hyggelig, kunnskapsrik, bryr seg om sine pasienter. Har vært pasient hos ham i over 30 år og kan ikke tenke meg å bytte til en annen lege.

Litt for rask og bestemt

Jeg måtte bytte bort fra denne legen. Han har en vikar, som jeg likte veldig godt, men ved time hos hovedkontakten opplevde jeg for ofte at han hadde så dårlig tid at jeg måtte gå med uforrettet sak. Han gjorde også noen feil som følge av at han ikke var mottakelig for informasjon om riktig fremgangsmåte.