Morten Sortebogen

Thereses gate 35B 0354 Oslo
Morten Sortebogen er en av 528 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Morten Sortebogen

Fantastisk lege!

Jeg føyer meg i rekken av pasienter hos Dr.Sortebogen som opplever han som en fantastisk lege!
Han har virkelig fulgt opp og hjulpet meg flere ganger.

I starten da jeg begynte å bruke Dr. Sortebogen (ca. i 2005) var det en del rot og høy misnøye mellom de som jobbet der. Jeg vet det ble tatt skikkelig tak i og legesenteret ble pusset opp og en del av staben ble byttet ut.
I dag fremstår legesenteret både moderne og funksjonelt. Jeg blir alltid møtt med et smil fra de i resepsjonen, når jeg er der, gjennom telefonen, eller i form av svar jeg får fra dem i PasientSky-appen.

Mitt beste tips til alle pasienter uansett lege, er å møte opp så forbered en kan til timen. Lag en liste eller skriv ned konkret hva du trenger hjelp til. Prøv også å skive ned hva legen sier til deg.

Mangler grunnleggende forståelse for pasientbehandling

Min erfaring med denne legen er at han ikke følger opp pasientene sine. Opplevde bomtur to ganger på rad etter å ha bestilt time, fordi Sortebogen ikke kom første gang (sen fra privat lunsj) og andre gang da hans sentralbord ikke hadde registrert timen og jeg ventet på å bli ropt opp i en time. I stedet for å ta meg inn mellom pasienter etter andre gangs bomtur, fikk jeg beskjed av resepsjonen om at prøvesvarene mine var alt annet enn bra. De printet dem ut og ga meg dem i hånden med beskjed om at jeg hadde farlig høyt kolesterol. Stor turnover i resepsjonen/sykemeldte sykepleiere som klager over dårlige arbeidsforhold. I venterommet observeres åpne konflikter mellom legen og hans sykepleiere. Da jeg ga uttrykk for at legens pasientbehandling opplevdes så kritikkverdig at jeg ønsket å bytte lege, ga sykepleier uttrykk for at det var veldig forståelig. Sortebogen har heller ikke svart på min skriftlige klage vedrørende denne pasientbehandlingen.

Landets beste lege?

Jeg har vært frisk mesteparten av livet, men når jeg har hatt utfordringer er Morten uten tvil den beste legen jeg har besøkt. Han er utrolig flink til å spørre de riktige spørsmål og lytte for å avdekke problemer og utfordringer. En opplevelse av å bli ivaretatt på en seriøs måte og evne til å tilby de rette steg og behandlinger med en korrekt dose humor for å lyse opp hverdagen. Kommer aldri til å bytte fastlege igjen!

En utrolig god fastlege

Jeg er så heldig å ha Dr. Sortebogen som fastlege, han er helt unik og svært dyktig. Han klarer alltid å se løsninger og finne behandling som hjelper, selv når min helsesituasjon iblant er veldig krevende. Han vet om de beste spesialistene, ringer og får meg inn der jeg kan få best mulig hjelp når jeg trenger det. Jeg føler virkelig han er en lege som er på min, (pasientens) side, hele veien.

En lege for de som ikke er syk

Når jeg var frisk, dvs hadde minimal kontakt med legen, fungerte alt bra.
Når jeg ble syk blir det bare kaos. Han er ikke oppdatert på informasjon fra Nav/ andre etater. Sender meg ikke videre til spesialister før jeg ber om det selv. Jeg må bestille mange legetimer for å få de papirer og prøver jeg må ha - han klarer kun en vurdering/ sak pr time. Det føles ut som om jeg behandler meg selv ved å be om henvisninger til spesialister som kanskje kan hjelpe meg. Legen har ikke hjulpet meg i det hele tatt, og all frustrasjon med hans håndtering gjør meg bare sykere. Min anbefaling - skift lege hvis du er syk!