Morten Sortebogen

Thereses gate 35B 0354 Oslo
Tlf: 23 33 35 80 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Morten Sortebogen er en av 529 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Morten Sortebogen

Møter bare vikarer av varierende kvalitet

Har aldri møtt Morten Sortebogen, selv om jeg har ham som fastlege. Har fått en vikar hver gang jeg har hatt time.

Vikaren jeg hadde sist gang, Andreas Dalen, var empatisk, men dessverre ikke helt på høyden faglig sett. Avtaler holdes ikke og ved innsending av en viktig test hadde han skrevet feil slik at prøven ble avvist av laboratoriet. For å få klarhet i dette, måtte jeg ringe legekontoret ca. 15 ganger.

Noen av legesekretærene har også en direkte nedlatende holdning. Andre er imidlertid hyggelige og imøtekommende.

Jeg har søkt om å bytte fastlege fordi jeg ikke opplever oppfølgingen som betryggende.

Fantastisk lege!

Jeg føyer meg i rekken av pasienter hos Dr.Sortebogen som opplever han som en fantastisk lege!
Han har virkelig fulgt opp og hjulpet meg flere ganger.

I starten da jeg begynte å bruke Dr. Sortebogen (ca. i 2005) var det en del rot og høy misnøye mellom de som jobbet der. Jeg vet det ble tatt skikkelig tak i og legesenteret ble pusset opp og en del av staben ble byttet ut.
I dag fremstår legesenteret både moderne og funksjonelt. Jeg blir alltid møtt med et smil fra de i resepsjonen, når jeg er der, gjennom telefonen, eller i form av svar jeg får fra dem i PasientSky-appen.

Mitt beste tips til alle pasienter uansett lege, er å møte opp så forbered en kan til timen. Lag en liste eller skriv ned konkret hva du trenger hjelp til. Prøv også å skive ned hva legen sier til deg.

Mangler grunnleggende forståelse for pasientbehandling

Min erfaring med denne legen er at han ikke følger opp pasientene sine. Opplevde bomtur to ganger på rad etter å ha bestilt time, fordi Sortebogen ikke kom første gang (sen fra privat lunsj) og andre gang da hans sentralbord ikke hadde registrert timen og jeg ventet på å bli ropt opp i en time. I stedet for å ta meg inn mellom pasienter etter andre gangs bomtur, fikk jeg beskjed av resepsjonen om at prøvesvarene mine var alt annet enn bra. De printet dem ut og ga meg dem i hånden med beskjed om at jeg hadde farlig høyt kolesterol. Stor turnover i resepsjonen/sykemeldte sykepleiere som klager over dårlige arbeidsforhold. I venterommet observeres åpne konflikter mellom legen og hans sykepleiere. Da jeg ga uttrykk for at legens pasientbehandling opplevdes så kritikkverdig at jeg ønsket å bytte lege, ga sykepleier uttrykk for at det var veldig forståelig. Sortebogen har heller ikke svart på min skriftlige klage vedrørende denne pasientbehandlingen.

Landets beste lege?

Jeg har vært frisk mesteparten av livet, men når jeg har hatt utfordringer er Morten uten tvil den beste legen jeg har besøkt. Han er utrolig flink til å spørre de riktige spørsmål og lytte for å avdekke problemer og utfordringer. En opplevelse av å bli ivaretatt på en seriøs måte og evne til å tilby de rette steg og behandlinger med en korrekt dose humor for å lyse opp hverdagen. Kommer aldri til å bytte fastlege igjen!

En utrolig god fastlege

Jeg er så heldig å ha Dr. Sortebogen som fastlege, han er helt unik og svært dyktig. Han klarer alltid å se løsninger og finne behandling som hjelper, selv når min helsesituasjon iblant er veldig krevende. Han vet om de beste spesialistene, ringer og får meg inn der jeg kan få best mulig hjelp når jeg trenger det. Jeg føler virkelig han er en lege som er på min, (pasientens) side, hele veien.

En lege for de som ikke er syk

Når jeg var frisk, dvs hadde minimal kontakt med legen, fungerte alt bra.
Når jeg ble syk blir det bare kaos. Han er ikke oppdatert på informasjon fra Nav/ andre etater. Sender meg ikke videre til spesialister før jeg ber om det selv. Jeg må bestille mange legetimer for å få de papirer og prøver jeg må ha - han klarer kun en vurdering/ sak pr time. Det føles ut som om jeg behandler meg selv ved å be om henvisninger til spesialister som kanskje kan hjelpe meg. Legen har ikke hjulpet meg i det hele tatt, og all frustrasjon med hans håndtering gjør meg bare sykere. Min anbefaling - skift lege hvis du er syk!

Veldig fornøyd

Morten er en super lege. Han er blid, viser omsorg og tillit. Han tar meg og mine problemer alvorlig, og henviser hvis han mener andre kan gjøre det bedre.

Den ene resepsjonisten er jeg også veldig glad i. Husker ikke hva hun heter, men hun er veldig søt og hjelpsom :)

Dyktig lege.

Sortebogen har alltid tid. Bryr seg. Jeg føler meg veldig godt ivaretatt. Kan anbefale han på det sterkeste. Henviser videre når han skal. Gir svært gode råd. Desidert den beste legen jeg har hatt/møtt. Jeg har bare positivt å si om han. Faglig og menneskelig.

Stresset, forsinket og ufokusert

Morten Sortebogen er en hyggelig mann, men ikke en fastlege jeg vil anbefale videre. Han skriver ut resepter og sykemeldinger, men med ett man blir ordentlig syk forstår man at det ikke er så høy kvalitet på timene likevel. Han pusher gjerne på senterets andre behandlere (akupunktur og kiropraktikk), og tar deg gjerne inn på oppfølgingssamtaler som egentlig bare er en prat man like godt kunne tatt med naboen. Pengene går, men behandlingen din står på vent. Jeg har måttet krangle meg til undersøkelser og henvisninger til spesialist. Han er surrete, man må spørre om det samme flere ganger og han hopper fra det ene til det andre under konsultasjonen. Det er vanskelig å henge med, noe jeg har erfart i frisk- og spesielt syk tilstand.

Han er alltid forsinket, og man hører alt som blir sagt når man sitter utenfor og venter. Generelt alle legene på dette kontoret har problemer med taushetsplikt i gangene.

Meget god

Sortebogen er til stede i timene. Gir et meget godt inntrykk. Våken og lyttende. Spiller på andre krefter i senteret, tverrfaglig orientert.

Den beste fastlegen jeg har hatt

Jeg har aldri vært borti en så bra lege i det offentlige helsevesenet! Hører faktisk på hva jeg sier og tar mine bekymringer seriøst. klarer å forholde seg til mer enn en plage av gangen (noe som er høyst relevant ved sammensatt sykdom)

Profesjonell lege som tar seg tid til pasienten

Dr. Sortebogen er en dyktig og profesjonell lege. Han tok seg god tid til å snakke med meg og jeg opplevde undersøkelsen som grundig. Det var veldig positivt å møte en lege som har empati og et oppriktig ønske om å gjøre det som er best for pasienten.

Veldig dyktig lege

Veldig dyktig lege. Har vært fastlegen min i 15 år. Tar pasienten seriøst og er flink til å lytte. Det går fint å diskutere ulike medisinke problemstillinger med han. Flink til å henvise videre om det skulle være være behov for prosedyrer eller utredning. Passer alltid på og ta årskontroll med blodprøver m.m, noe som er veldig bra så eventuelle avvik fanges opp i en tidlig fase.(noe som har skjedd).Kommer også med en del råd i forbindelse med kosthold og trening, flink til å motivere når det trengs.

Snill og ivaretakende lege

Jeg har hatt denne legen i flere år gjennom to svangerskap og
små barns-perioder. Han har vært en flott lege for vår familie, hyggelig, tilgjengelig og tok seg alltid tid. Han gjorde alltid grundige utredninger. Vi fikk raskt henvisninger og time på dagen til akutte problemer. Samarbeidet mellom legene på dette senteret er godt, slik at vi kunne få hjelp av en annen lege ved akutt sykdom i stedet for å vente lenge på time. Vi valgte å beholde denne legen som fastlege til våre barn selv etter at vi flyttet til en annen bydel. De siste årene har han dessverre vært lite på kontoret, så vi byttet for å få en fastlege nærmere der vi bor.

Håpløst legekontor

Har ikke noe å utsette på Sortebogen selv, men legekontoret som han jobber på er helt håpløst:
-Telefonsystemet virker ikke, eller det tar evigheter å komme igjennom.
-De stenger telefonen i 2 (TO!) timer mellom kl. 11-13 midt på dagen, og det er heller ikke åpent lenger enn til 15:00. Dette er jo på de tidspunktene man helst skulle kommet igjennom
-Kontoret er urent, og dårlig vasket.
-Dørene er ikke lydtette, så når man sitter på venterommet ( som egentlig er bare er gangen), så er det ingen problemer å høre alt som blir sagt inne på legekontoret
-De har også en on-line webside for timebestilling som ikke fungerer skikkelig. Sortebogen mangler på listen over leger, så det går ikke an å bestille time hos han der.

5 ukers ventetid på time der

Det er 5 ukers ventetid på time der hver gang.
Føler ikke at jeg får den hjelpen jeg trenger. Jeg må alltid komme med forslag selv på hvor han kan henvise meg videre. Dette resulterte i at det tok 4 år før jeg fikk svar fra en spesialist på hva som faktisk feilet meg.. Dette fordi han ikke henviste meg videre til spesialist og ikke klarte selv å se på røntgen og mr hva som feilet meg. Spesialisten så det med en gang og jeg ble raskt henvist videre til operasjon av spesialisten. Når til og med jeg kan se på et røntgenbilde at noe ikke er helt som det skal være, så burde også legen klare å se det.

Han er en hyggelig mann, det skal han ha.

Sekretærene er ofte sure og frekke.. sist jeg var der var hun ene faktisk hyggelig.. tror det var en vikar eller nyansatt.. Ble overrasket over at hun ikke var spydig. Håper hun jobber der fremdeles og fortsatt er hyggelig, for hun er noe det legekontoret virkelig trenger.

På venteværelset er det mulig å høre hva som blir sagt inne hos legen hvis man sitter rett utenfor døren, så ikke ta opp intime problemer der hvis du ikke ønsker at de utenfor døren skal høre det.

Flink og hyggelig lege

Besøkte Sortebogen for første gang etter å ha hatt ham som fastlege i fem år. Ut over det jeg var der for, tok han tid til å spørre ut om generell helsetilstand, familiens helsetilstand, og tok også noen tester. Hyggelig og effektiv lege.

Jeg kjører 3,5 mil for å komme til legen.

Jeg har valgt å ikke bytte fastlege selv om jeg har flyttet over tre mil vekk. Her har jeg alltid blitt tatt på alvor, alltid blitt ivaretatt. Han finner alltid en løsning, om det så tar litt tid. Jeg får gode og detaljerte forklaringer. En jordnær lege og et godt medmenneske.

Surrete, overarbeidet og ufokusert.

Herr Sortebogen er en hyggelig kar. Sikkert en god og morsom venn, men jeg vil ikke anbefale ham som lege til noen, spesielt ikke hvis det er noe ordentlig galt med deg. Legen surrer og roter med papirene. Stresser fælt. Og gjentar seg selv hele tiden. Gir hverken inntrykk av høyt kunnskapsnivå eller evne til å løse noe som helst. Er du oppriktig bekymret for egen helse, så bytt lege. På venterommet hører man også absolutt alt som blir sagt av ham på legekontoret. Så stedet for pinlige sykdommer er det heller ikke.

Surrete lege

Morten Sortebogen er sikkert en flik lege dersom man kun trenger en sykemelding eller en resept. Er du derimot sikkelig syk eller trenger medisiner som må godkjennes av fylkesmannen - blir det vanskelig. Han surrer med papirer og leverer ikke inn skjemaer for deg, har måttet printe det ut for han og forklare han hvordan det skal gjøres. Dette har resultert i at jeg ikke har fått medisiner på blåresept og har hatt mye større utgifter på medisiner enn jeg burde - hvis han hadde greid å gjøre jobben sin. Så jeg har byttet lege - dette er trist for han er en hyggelig mann som jeg har gått til siden jeg var barn.