Åse Vikanes

Gynekolog

Fødselshjelp og kvinnesykdommer

Autorisasjon (1989)

Gynklinikk Nydalen Telefonnummer23 20 70 0023 20 70 ...
Gjerdrums vei 10 D 0484 Oslo
Åse Vikanes er gynekolog i Oslo

Siste vurderinger av Åse Vikanes

Mangel av empati

Klinikk: Gynklinikk Nydalen Skrevet

Hun viste ingen forståelse for min bakgrunn selv om det sto i min henvisning detaljert av fastlegen om tidligere opplevelser. Det ble også nevnt når jeg måtte fylle egenopplysninger før timen. Fikk ikke ha med følge og hun viste ingen tegn på bekymring etter hvordan jeg reagerte.

Lite empatisk

Klinikk: Gynklinikk Nydalen Skrevet

Jeg sitter igjen med en utrolig vond følelse etter undersøkelsen hos gyn. Åse Vikanes. Bakgrunnen for undersøkelsen var sterke menssmerter og påvist HPV-virus. På tidspunktet var jeg i en litt sår situasjon som var av betydning for undersøkelsen. Dette viste hun ingen forståelse for. Undersøkelsen viste ingen endometriosevev og hun påpekte at alt så fint ut, men pga. smertene konkluderte hun raskt med at jeg hadde endometriose. Hun forklarte ingenting rundt tilstanden, men sa at jeg måtte sette inn hormonspiral. Jeg ønsker ikke bruke hormonell prevensjon og da jeg skulle forhøre meg om andre alternativer var mulig sa hun flere ganger "it's complicated" og at dette var eneste behandling, med en tone som antydet at jeg var dum. Jeg ble raskt sendt ut med en resept på hormonspiral med beskjed om å komme tilbake neste uke for å sette den inn. Jeg kom aldri tilbake. Gjennom hele konsultasjonen opplevde jeg hun som forhastet, brå og lite empatisk.

Trygg og flink lege

Klinikk: Gynklinikk Nydalen Skrevet

En veldig hyggelig og dyktig gynekolog som gjorde undersøkelsen til en vellykket opplevelse! Kunnskapsrik og fin å snakke med. Lyttende.
Har tatt i bruk en ny type stol som det ikke føles stigmatiserende å sitte i.
Hyggelige folk på et hyggelig sted!

Flink gynekolog, men bør jobbe med sine feministiske verdier

Klinikk: Gynklinikk Nydalen Skrevet

Selv om det er tydelig at Åse Vikanes er en kunnskapsrik og erfaren gynekolog, så manglet hun empati. Jeg gikk til henne da jeg var singel og 28-29 år, og hun antydet gjentatte ganger at jeg "må finne meg en mann" og flere ganger sagt ting i retning av at jeg "skal vel få barn snart". Dette gjorde at jeg ved flere anledninger gikk ut derfra med en klump i magen. Jeg forstår at dette ikke er vondt ment, men det bidrar til å legge en byrde på unge kvinner. Det er ikke noen enkel øvelse å finne seg en partner, og det er svært personlig. For mange ligger det kanskje også såre historier bak dette. Og hvis man er singel er det å skulle få barn utenfor rekkevidde, enten det er noe man ønsker seg eller ikke. Det siste man trenger er at noen antyder at man "burde" få barn snart, selv om det medisinsk sett er lurt. Jeg syns det er viktig at leger som jobber spesialisert innen kvinnehelse unngår å pirke i ting som kan være sårt for unge kvinner. Samfunnet legger stort press på oss om at vi skal ta utdannelse, bli gift, få barn og gjøre karriere. Jeg syns at en gynekolog burde ha et bevisst forhold til dette og unngå å bidra til å legge dette presset på unge kvinner. I tillegg finnes det unge kvinner ikke ønsker verken å få kjæreste eller å få barn. De burde få mulighet til å gå til gynekologen sin (som kan være en medisinsk nødvendighet for dem), uten å bli pålagt skam eller press om å leve et liv innenfor strenge samfunnsnormer.

Meget ubehagelig opplevelse

Klinikk: Gynklinikk Nydalen Skrevet

Har aldri hatt en slik ubehagelig opplevelse noen gang hos en gynekolog. Jeg er nå 69 år og er ingen «kattepus». Vikanes tok imot meg meget stresset, (noe som kan unnskyldes), men ikke undersøkelsen. Tok ikke hensyn enda jeg ba om det. Hun var så nervøs og ubehagelig. Anbefaler absolutt ikke denne gynekologen. Alle kan ha en dårlig og stresset dag på jobben. Men jeg kan ikke akseptere framferden under undersøkelsen.