Sa du 'klage'?

Jeg har dessverre litt dårlig erfaring med dette legebesøket. I løpet av den korte tiden der inne (hos Kaastad) føltes det vanskelig å fortelle det jeg hadde på hjertet. 5 ganger med jevne mellomrom repeterer han at det ikke hjelper for hørselen at man klager. (Det føltes for meg som om jeg var til bry ved å fortelle legen hvorfor jeg var der.) Jeg fortalte ham at jeg har følt smerte i ørene når jeg snyter meg. Da kommer en ‘klage-setning’ til svar. I vennlig tonefall, men de repeterende ordene om klaging gjør at jeg føler jeg er til bry. Jeg sier til ham: «Jeg klager ikke, jeg er faktisk en optimist av natur, men det er vel naturlig å fortelle legen om noe som er annerledes enn det pleier å være?»

Jeg ønsket å fortelle om noe som har skjedd med hørselen de siste ukene - men satt igjen med svar om at man skal ikke klage men akseptere det og finne seg i hvordan ting er. (Selvfølgelig må man akseptere det, men jeg ønsker en lege som spør hva jeg har i notatene - fremfor en som får meg til å føle meg som en belastning når jeg nevner dem.)

Leger møter sikkert endel klagende pasienter gjennom årene, men det er trasig hvis negative erfaringer skal returneres tilbake - utover alle.

...Ellers var han informativt opplysende. Mitt inntrykk er at han hadde god kunnskap men dårlig evne (eller lyst(vet ikke hva)) til dialog. Han var ikke direkte uhøflig, men tilsynelatende ikke så interessert i det jeg hadde å si - og det så ut som han ventet på at jeg skulle gå. Jeg var der 5-7 minutter.

Etter legebesøket har jeg samme ‘propp’ i øret som jeg har hatt i 3 uker. Det hjalp ikke å bare ta ut den ytre voksen. Det ligger mere der inne. På nett står om øreskylling og fordeler ved å dryppe matolje i ørene to dager før legen. Jeg hørte ingenting av Kaastad om råd eller forberedelse til øreskylling så jeg har dessverre ikke fått gjort det. (Skulle gjerne gjort det i samråd med en lege.)

Var jeg kanskje ikke velkommen? Er øre-nese-hals-legen på Sandakerveien 128 i Nydalen primært for dem over 70 år?

- - - - - - -
Obs: Denne teksten gjelder Esben Kaastad og ikke en kvinne som tok lydtest på meg.