"Nå skal vi være ærlige her!!

Da min meget dyktige lege og herlige menneske gjennom 20 år gikk av med pensjon ble praksisen hans overtatt av Diako Hamedi. Samtidig ble min datter gravid og hun ønsket en lege hun kjente til. Jeg viste henne hvordan hun skulle bytte lege på nettet og brukte meg selv som eksempel. Men jeg trykket dessverre en gang for mye, og sendte så inn et legebytte på meg selv. Umiddelbart ringte jeg dette kontoret der vi bytter fastleger. En dame der sa at dette skulle hun ordne opp i og jeg skulle ikke tenke mer på det, noe jeg da heller ikke gjorde - inntil jeg skulle til time igjen hos Hamedi. Jeg kom inn på hans kontor. Der satt Hamedi og en kvinnelig legestudent.
-"Nå skal vi være ærlige her", sa Hamedi ordrett. Ja, skal vi ikke det, tenkte jeg idet jeg så på Hamedi.
-"Har du byttet meg ut som fastlege", spurte han, fortsatt med myndig stemme og en ovenfraogned-holdning.
-"Nei, jeg har da ikke det", sa jeg. Jeg ble både forbauset og perpleks. Jeg ble flau, men da faktisk på Hamedis vegne. Jeg var målløs. Jeg ble rett og slett vippet av pinnen. Det er ikke slik en lege skal opptre ovenfor en pasient. Og skulle det være noe legen ikke liker, så må det da gå an å ta det opp på en respektfull måte.Og så må det da kunne gå an å ta opp slike forhold uten folk til stede. Legetimen ble for meg ødelagt og jeg dro hjem.

Ved neste time var jeg forberedt og forklarte det hele på en rolig måte, men hele mannens holdning tilsa at her skulle ikke jeg komme tilbake.

Dette var en av flere episoder med Hamedi. Hamedi vet hvem jeg er. Tar han kontakt, så skal han få vite mer om mitt syn på hans forhold til meg som pasient og om seg selv som lege. Det var selvfølgelig ikke første gang vi traff hverandre.

Men Hamedi skal ha for sin opptreden etter den første gang vi traff hverandre; han ba om unnskyldning.

Mer har jeg ikke å si om Hamedi her på nettet. Ja, jeg byttet ham ut.