Problematisk helsesyn

Jeg byttet fastlege etter bare ett besøk hos Manzoor. Manzoor fremstod både ryddig, profesjonell og hyggelig, men han virker til å ha et helsesyn som etter min mening er dypt problematisk. Jeg ville f.eks. aldri tatt med en sårbar tenåringsdatter til han. Jeg fikk automatisk tildelt Manzoor som ny fastlege, hvor opplevde det som ubehagelig at det første som møter meg ved pasientstolen er en stor brosjyre om «aestetic medicine», som utføres og anbefales av Manzoor (noe som tydelig påpekes på hver eneste side, med bilder av vakre modeller med store lepper). Brosjyren har fokus på å se yngre ut, bli penere, fjerne rynker, strekkmerker og minske hårtap. Ettersom jeg ikke gikk til en klinikk for estetisk medisin, men til min automatiske tildelte fastlege, mener jeg dette er dypt problematisk – spesielt i en tid der så mange strever med kropp, utseende og utilstrekkelighet. En lege fremstår også med en autoritet som kan bidra til å påvirke sårbare mennesker. I verste fall kan dette skade og forverre helsen til enkelte av hans pasienter, f.eks. spiseforstyrret ungdom. Jeg er ihvertfall veldig glad for at min tidligere fastlege henviste meg til psykolog i en slik sårbar fase, noe som faktisk bidro til vesentlig bedre helse og selvaksept for meg. Jeg trodde fastleger var pliktige til å henvise til tiltak som kan bedre helsen, ikke det som forverrer helsen og forsterker/påpeker misnøye med seg selv.

Jeg ville altså vært svært trygg på meg selv hvis jeg skulle velge Manzoor som fastlege – og ikke i en sårbar situasjon.