Spinnvill

Dessverre har jeg måttet gjennomleve opplevelsen av å ha Marthe Kongshaug som stedfortreder for min fastlege gjentatte ganger. Hos henne er det kun en ting som teller, og det er hva hun synes. Det skal godt gjøres å finne en mindre empatisk lege enn henne. Hun er overhodet ikke interessert i deg som pasient, men er på kontoret sannsynligvis utelukkende for å få utbetalt lønn.

Forleden var min fastlege hos samme legesenter ikke tilgjengelig, og da får man beskjed på telefonen om å henvende seg til annen lege dersom det ikke kan vente. Jeg valgte da å bli satt over til Marthe Kongshaug fordi jeg tidligere har vært hos henne da hun var stedfortreder for min fastlege ved en annen anledning. Dette var en akutt situasjon som jeg trengte hjelp med raskt. Når hun svarer på telefonen får hun meg først til å forklare problemstillingen, for så å heller be meg ringe til en av de andre vikar-legene på legesenteret, som ikke var et alternativ på telefonen i det hele tatt. Jeg forsøkte å gjøre dette men valgte igjen å ringe Marthe Kongshaug da alternativet hun foreslo ikke var tilgjengelig. Hun ber meg igjen ringe til en annen, og før jeg får anledning til å forklare at det ikke er mulig legger hun på. Jeg forsøker igjen å ringe henne, da setter hun meg på vent for så at samtalen kobles fra før jeg får sagt mer enn navnet mitt. Når jeg en siste gang forsøker å ringe henne, så skriker (?!) hun at jeg må skjønne at hun ikke kan hjelpe meg og legger igjen på røret. Dette før jeg får sagt noen ting. Ved såpass alvorlige situasjoner som jeg ringte henne for må jeg si at jeg blir sjokkert og lamslått over hennes oppførsel. Jeg kan ikke begripe hvorfor hun jobber som lege når hun ikke er interessert i å hjelpe pasienter, da det tross alt er jobben hennes.

Hun har hatt samme type oppførsel da jeg har vært hos henne på øyeblikkelig hjelp-time på legesenteret, men det fortrengte jeg for jeg tenkte at kanskje min opplevelse kunne være farget av sykdom eller annet. Rodeløkka legesenter bør ta en oppvask her.