Anbefales ikke ved utredning for infertilitet

Vi (les: jeg) ble henvist til Fana Gynekologpraksis av min fastlege etter å ha prøvd å bli gravid i opp mot et år. For det første var det såpass lang ventetid på denne timen, at jeg gikk på Volvat i mellomtiden.
Da jeg endelig fikk time ble jeg sjokkert over måten Dr. Bjerknes oppførte seg på. Han var altfor direkte og sa ting som var litt på kanten og prøvde å le det bort.

Selve den gynekologiske undersøkelsen gikk fint, selv om han prøvde seg på small-talk - noe jeg finner litt problematisk i en såpass sårbar situasjon. Hvis det var meningen å være beroligende så virket det iallfall ikke på meg.

Etter timen ble min samboer henvist til sædprøve. Noe som ytterligere 2 mnd ventetid. Når han endelig fikk svar, fikk han et brev i posten som beskrev resultatene - ingen telefon som jeg tenker hadde vært naturlig. I vårt tilfelle var dette ikke særlig oppløftende resultater og Dr.Bjerknes beskrev at dette gikk mot«prøverør» og de ble skrevet på en slik måte at det virket som eneste utvei for oss å få egne barn. Jeg finner dette svært underlig ettersom han aldri har møtt min mann og ei heller undersøkt han.

I mellomtiden (les: i ventetiden) når alt virket som mørkest og vi sto der rådløse og «forlatt til oss selv av helsevesenet», gikk vi privat.

Privat fikk vi enormt god hjelp og er nå på god vei mot å nettopp få egne barn. Vi har nå en lege som tok oss begge inn på første time og såg på oss to sammen som par og la frem alternativene våre.

Jeg vil ikke anbefale Fana Gynekologpraksis, hvis du trenger rådgiving/utredning i forhold til infertilitet. Han kommer med ufine og spydige kommentarer og setter pasienten i en ubehagelig situasjon mellom det å velge privat over offentlig - noe han burde klart å legge til siden og heller fokusere på det beste for pasienten.