Flink gynekolog, men bør jobbe med sine feministiske verdier

Selv om det er tydelig at Åse Vikanes er en kunnskapsrik og erfaren gynekolog, så manglet hun empati. Jeg gikk til henne da jeg var singel og 28-29 år, og hun antydet gjentatte ganger at jeg "må finne meg en mann" og flere ganger sagt ting i retning av at jeg "skal vel få barn snart". Dette gjorde at jeg ved flere anledninger gikk ut derfra med en klump i magen. Jeg forstår at dette ikke er vondt ment, men det bidrar til å legge en byrde på unge kvinner. Det er ikke noen enkel øvelse å finne seg en partner, og det er svært personlig. For mange ligger det kanskje også såre historier bak dette. Og hvis man er singel er det å skulle få barn utenfor rekkevidde, enten det er noe man ønsker seg eller ikke. Det siste man trenger er at noen antyder at man "burde" få barn snart, selv om det medisinsk sett er lurt. Jeg syns det er viktig at leger som jobber spesialisert innen kvinnehelse unngår å pirke i ting som kan være sårt for unge kvinner. Samfunnet legger stort press på oss om at vi skal ta utdannelse, bli gift, få barn og gjøre karriere. Jeg syns at en gynekolog burde ha et bevisst forhold til dette og unngå å bidra til å legge dette presset på unge kvinner. I tillegg finnes det unge kvinner ikke ønsker verken å få kjæreste eller å få barn. De burde få mulighet til å gå til gynekologen sin (som kan være en medisinsk nødvendighet for dem), uten å bli pålagt skam eller press om å leve et liv innenfor strenge samfunnsnormer.