Fra tillitsvekkende til uprofesjonell

Min første erfaring med behandleren var at jeg fikk tillit til henne, og hun opplevdes med det som en støtte i de personlige utfordringene jeg hadde. Jeg var takknemlig for dette, og fordi jeg tenkte at jeg kunne stole på henne, klarte jeg å komme til det som var kjernen i mine problemer. Da jeg fortalte henne at jeg led av en fobi, mente hun at jeg måtte ha annen hjelp.
Jeg ble både skuffet og negativt overrasket over dette, men aller mest skuffet fordi jeg opplevde at hun ikke tok tak i utfordringen jeg fortalte om. (En traumatisk hendelse som har plaget meg i mange år, og derfor utløst fobien). I stedet for å lytte valgte hun heller å gjøre forsøk på å "forklare" meg hvorfor dette ikke var farlig/ skummelt. Og hun fremholdt at det ikke var noen vits i denne fobien, og at den var noe jeg valgte selv.
Alt i alt så var det som pasient opprivende å bli møtt på en så uprofesjonell måte, spesielt fordi jeg hadde tillit til henne. Hun avbrøt meg flere ganger med å si "Du har et valg!" da jeg snakket om hendelsen og frykten den har ført med seg.
Hun var også opptatt av at jeg ikke lengre kunne komme til henne, da hun mente at mine utfordringer krevde en annen type behandling. Med andre ord var hun ikke interessert i å møte meg "der jeg var", og henviste meg til en behandler hun kjente.