Effektiv på bekostning av god pasientbehandling

Jeg har gått til Grete ca 10 ganger de siste 6 årene etter henvisning fra min fastlege. Til sammen har jeg vært inne på kontoret hennes i kanskje 50 minutter over den perioden. Hun tar seg ikke tid til å snakke med pasientene sine, og forklare hva som foregår.

Jeg fikk nyheten om at jeg hadde celleforandringer som trengte hyppig sjekk (hver 6 mnd), og det fortalte hun meg med et steinkaldt ansikt før hun sa "gi denne til resepsjonisten når du skal betale". Jeg gikk inn på do og gråt før jeg fikk betalt.

Jeg visste veldig lite om hva det innebar å ha celleforandringer på den tiden - heldigvis hadde jeg en meget dyktig fastlege på den tiden som tok seg tid til å forklare meg hva gangen i oppfølgingen er. Det mener jeg en gynekolog bør ta seg tid til, spesielt (?) med yngre pasienter.

Når hun utfører behandlingene er hun nesten alltid hardhendt og gjør seg ikke flid mtp. hva hun håndterer.

Når jeg tenker tilbake på det, har den eneste gangen jeg har vært fornøyd, vært når Grete har hatt vikar inne for seg. Da ble jeg vist omtanke og ble møtt som et menneske som fortjener å bli sett og hørt.

Grete vet også at jeg synes det gjør fryktelig vondt å ta biopsi på livmorstappen og har, til tross for å ha utført dette på meg en rekke ganger, kun tilbudt meg bedøvelse én gang. Da hun hadde vikar inne for seg, som nevnt over, fortalte jeg at jeg hadde tatt smertestillende før timen til vikaren, og fikk da for første gang beskjed om at "det er mulig å få bedøvelse her, om man ønsker det?"

Ingen høy vurdering hos meg, med andre ord.