Ingen empati

Etter å ha slitt alene med migrene hele livet, gledet jeg meg til å få hjelp. Stod på venteliste i 6 mnd. Innen dette hadde jeg funnet mye hjelp og info i podcast med intervju med Tina Poole og the Migraine World Summit. Anbefales!

Nevrologen avbrøt på en meget frekk og avvisende måte. Virket redd og kontrollert, kald og uinteressert. Var mest opptatt av at jeg ikke passet inn i skjemaet hennes. Da jeg sa at jeg var i for-fasen av migreneanfall og at lyset på kontoret hennes gjorde vondt, svarte hun ikke før jeg sa det den tredje gang. Hersketeknikk. Hva med å endre på lyset siden du har med lyssky nevrologiske pasienter å gjøre dagen lang? Ikke vanskelig å skru ut lysstoffrør og sette inn andre lamper.

Jeg forstår at empati og hodepinesykdommer ikke er prioritert innen medisin (noe som er sprøtt, siden hvert 7. menneske sliter med denne grusomme sykdommen) men å være imøtekommende og lyttende for å skape tillit og får forståelse og en god dialog, er første bud når du har med mennesker å gjøre. Jeg gikk derifra meget frustrert, fikk et to-dagers migreneanfall med sterke smerter og oppkast. Fikk ingen hjelp og ble motløs. Styr unna!