Nedlatende, kvass og lite empatisk

Jeg var hos denne legen da hun var vikar for min fastlege. Har aldri følt meg mindre velkommen noe sted enn det jeg gjorde på hennes kontor, og det hele opplevdes som at jeg fikk kritikk for å være der og kun var til bry.

Jeg var der for å få en sykemelding fra jobb, men hun var overhodet ikke opptatt av årsaken til dette eller hvilke symptomer jeg hadde.

Hun stilte meg kun spørsmål om hvor lenge jeg hadde sett for meg at denne sykemeldingen skulle vare, før hun på en nedlatende måte forklarte meg at hun «dessverre ikke kan spå fremtiden». Jeg svarte at jeg selvfølgelig heller ikke kan spå, så må vel se symptomene an de neste dagene. Det er selvfølgelig i orden å drøfte med pasienten hva man selv tenker om varighet på sykemeldingen, men dette var en svært nedlatende og spesiell måte å gjøre det på.

Resten av tiden gikk så til å bli belært om regelverket NAV følger når det gjelder krav om å bruke egenmelding før man går til legen. Dette er ingen regel eller et krav fra NAV, og jeg håper hun selv setter seg inn i regelverket før hun planlegger å belære neste pasient. Dette forsterket selvsagt følelsen av å være til bry.

Aldri møtt en mindre empatisk lege enn henne, og jeg er veldig takknemlig for at dette ikke er min fastlege. Veldig fornøyd med alle andre som jobber på Bolteløkka legesenter.