Grei gjennomføring av gastroskopi, men sitter med spørsmål

Jeg var nervøs, særlig etter å ha lest de negative anmeldelsene her. Heldigvis ble ikke selve undersøkelsen så ille. Sykepleier spurte uoppfordret om jeg ønsket litt å slappe av på, og tilrådde det med begrunnelse i at det kunne være vanskelig å gjennomføre undersøkelsen om jeg ikke klarte å slappe av. Angrer ikke på det, og anbefaler virkelig å la bilen stå og ta imot det tilbudet om man kvier seg. Legen oppfattet jeg som litt sånn typisk spesialist. Det gikk fort i svingene, men jeg syntes det som ble sagt ga mening. Det som ble litt dumt var at jeg i stedet for en konsultasjon fikk med et skriv om funnene ved undersøkelsen og tiltak jeg skulle iverksette. Dette fordi det kunne være vanskelig å huske en samtale pga. den beroligende medisinen. For mitt vedkommende var den ute av systemet relativt raskt. Jeg har studert litt helsefag, og var derfor i stand til å forstå hva som sto der og bakgrunnen for det som ble sagt før undersøkelsen. Likevel forstår jeg ikke helt hva han legger i noe av det som ble skrevet. Jeg får bare håpe at fastlegen min kan svare på det.

Jeg vil si det er litt forbedringspotensiale med hensyn til kommunikasjon. Det er generelt sett lurt å droppe for mye fagterminologi, og kanskje ta seg litt bedre tid til forklaringer. For min del gikk det greit, men for andre som ikke har kunnskaper på forhånd kan det nok oppleves stressende.