La på under telefonsamtale, lite imøtekommende og noe frekk

Fastlegen min var borte fra kontoret, og la igjen talemelding at annen lege må kontaktes. Ringte dermed til Kongshaug, pratet med henne 1 gang før, hun var helt grei. Forklarer kort til henne at jeg har behov for sykemelding, grunnet symptom ditt og datt. For det første, er hun meget frekk over telefon. Sier ikke hei, svarer bare at «hva feiler deg», «kan ikke hjelpe deg» og hun mumler herregud eller lignende. Svarer enkelt tilbake at fastlegen har en talebeskjed, kontakt annen lege ved behov, det er dette jeg nå gjør. Hun ber meg om å sende melding til fastlegen, jeg svarer at det ikke er er nummer å sende melding til på nettsiden deres og jeg har ikke nummeret. Spør om det er er nummer jeg kan få, for da som «kan ikke hjelpe deg». Forsøker å si at årsak til at jeg behøver sykemelding nå, er ved at jeg selv jobber i helse og dokumentasjon må på plass slik at det blir dekt opp bemanning, og at jeg kan ringe opp ved et senere tidspunkt i dag dersom det passer bedre. Mens jeg sier dette, legger hun bare på.
Vi har alle travle dager, garantert fastleger. Man kan være kort og presis, men det er ikke vits å være frekk og nedlatende. Og, denne telefonsamtalen varte kun i 40 sekunder. Litt vennlighet er rett og slett ikke vanskelig.