Kunnskapsrik, men lite empatisk

Kathleen Henriksen er per idag min fastlege, men dersom jeg skal ha en legetime velger jeg å be om å få snakke med en av de andre legene på kontoret. Henriksen er svært faglig dyktig, dette skal hun ha. Hun tar alt på alvor, og gjør grundige undersøkelser på selv det minste problem. Hun har også mer kunnskap enn noen annen lege jeg har vært borti. Det jeg reagerte på var at jeg har tidligere hatt en psykisk lidelse som jeg har blitt friskmeldt fra. dette står selvfølgelig i min journal. Da jeg var hos Henriksen var dette gjeldende noe fullstendig annet, og kun fysisk relatert. Hun åpner samtalen med å si følgende: "Jeg ser du har vært her tidligere grunnet psykisk lidelse. Jeg hater psykiatri. Hvis det er derfor du er her bør du heller gå til en annen lege." Dette er noe jeg stusset fryktelig på. Hva jeg har vært hos legen for tidligere var for denne gangen riv ruskende irrelevant. Jeg følte det nesten som et personangrep, og mistet fullstendig tillit til henne umiddelbart. Resten av timen ble jeg redd for å si hva som var problemet ,i frykt for at hun skulle reagere negativt på dette også. Jeg unngår dermed Henriksen som lege.