Tilsvar til vurdering

Ventetid og atter ventetid.

Problemet på Vear Legegruppe er at det er for lang ventetid, først for å få en legetime også lang ventetid på venterommet i ettertid. Skal man se realistsik på dette så er det vel på grunn av fastlegeordningen hvor det er for mange pasienter pr lege.

Men når man først sitter på venterommet gang etter gang og klokken hver gang passerer en halv til en time etter den oppsatte timen, som man har fått for en uke eller to siden så er dette reglen mer enn det er tilfedlig. Rart at det alltid er så lang venetid over fastsatt tid uansett når på dagen man har time.

Men kommer du selv forsent til oppsatt tid så benytter de anlednigen til å "korrigere ventetiden" slik at de tar igjen denne ovenfor de andre som sitter og venter lenge utover fastsatt time. Det er i og for seg helt greit at man da kan komme ajour med legetimene ovenfor de andre pasienter den dagen.

MEN det som ikke er greit at de er like frekke og belaster deg kostnad for å ikke ha møtt opp til time. Det hjelper ikke om man ringer inn og varsler at man blir forsinket, de kan ikke ta inn neste pasient og/eller bytte. Greit nok men det er ikke slik at når pasienter sitter og venter en halv til en time over fastsatt legetime, ja så får man ikke noe kompensasjoen for dette. Da skal det liksom være helt greit at pasienter venter og venter, og når man først kommer inn så har ikke legen tid til annet enn å omtrent avslutte konsultasjoen før den har begynt.

Men pengene for konsultasjoen, fullpris skal de ha selv om du har ventet en time på overtid......pasienter her jo også en timepris da vi er i arbeide....det er lønn vi taper på ved å sitte der å vente og vente.

Her burde det være en spade for en spade. Kan legen fakturere pasienten for ikke å har rukket frem til legetimen så burde også pasienten få tilsvarende avslag basert på lengden på venteiden. Slik det er idag så er det kun favorisering av legen mens pasienten kommer i andre rekke enten det gjelder venting eller å gi pasienten nok tid til det denne er kommet for.

Og det kan bekreftes det som andre har beskrevet, har du mer enn en ting som plager deg så klarer ikke denne legen å forholde seg til mere en akkurat den ene tingen. Han spør om det er noe annet for så og benytte sjansen til å sette deg opp til en ny time for neste grunn man har for å være der. Ikke rart at pasientkøen øker når legen ikke kan klare mer enn kun en ting pr konsultasjon.

Det vitner mer om et forsøk på å få inn flest mulig pasienter eller en høy pasientfrekvens for så å fakuturere maksimalt av det som er mulig. Detter er en enkel metode for å øke omsettning og dertil inntjening, men som går utover pasienter.

Noe annet som er bekymringsfult hos denne legen er at det er utrolig rotete på kontoret, det flyter av tomflasker, rot og papirbunker over det hele. Det er kanskje en grunn til at ting tar tid hos denne legen da denne sikkert ikke finner frem i sitt eget rot.

Men ellers så er han høflig og har jo faglig innsikt i det jeg har vært der for, så det skal legen ha skryt for.