Ikke en lege for alle.

Jeg opplever, og i særlige trekk når jeg leser beskrivelsene som er skrevet her, at lege Daae-Johansen er en dyktig allmennlege, men faller noe ut i en dypere forståelse av psykiske lidelser. Noe som jeg og tror er et problem hos de fleste fastleger slik jeg ser det. At temaet allerede er tabu og vanskelig å snakke om gjør det ikke lettere å velge lege når det virkelig gjelder. Det har blitt, har vel alltid vært det, slik hos leger og legekontorer at man skal være mest mulig effektiv, fort ut, konkret og fort ut.
Jeg skjønner jo selvfølgelig at man ikke kan sitte og brette ut i det brede og vide, men at man skal kunne føle at man blir tatt seriøst og ha gjensidig respekt og tillit til å fortelle hva problemet er og deretter føle at man kanskje ved siste utvei blir møtt med empati og tilstedeværelse der andre systemer kommer i korthet, er et kriterie når man først oppsøker lege (I hvert fall på de korte 10-15 min man har hos en lege, der man ofte er som mest sårbar). Hos Daae blir jeg som regel sittende i stillhet, føler meg ofte mindreverdig og at han i sin allmenpraksis ikke har nok forståelse innenfor områder som psykiatri og psykiske diagnoser.
Jeg har hatt han som fastlege i over 3 år, og han er som blir sagt her en effektiv og dyktig lege for pasienter med forkjølelse og fysiske diagnoser, men er du på jakt etter en lege der du blir forstått i tøffe livsituasjoner, tatt på alvor iht intime samtaler som røper noe om din itegritet eller havner i en vanskelig situasjon, både personelig og økonomisk, ville jeg valgt en annen lege. Han skriver ut henvisningen, men der stopper pasient-lege forholdet slik jeg har opplevd det.
Kontoret har forøverig hyggelige og forståelsefulle legesekretærer som med sin kunnskap og tid hjelper deg raskt og ila korte minutter på telefonen. De er flinke og hensynsfulle hvis du er redd for blodprøver ect.
Men min anbefaling av Trond Daae-Johansen er hvis du er på jakt etter en lege med kompetanse og forståelse innenfor menneskelig og jeg-ser-deg-for-den-du-er så er IKKE dette legen for deg.