Slurvete leger og sure resepsjonister

Jeg har hatt Østerås som fastlegekontor hele livet. En ting er at jeg hver eneste gang jeg er syk føler at jeg tar opp tiden deres unødvendig, med ekstremt frekke resepsjonister og overlegne leger.

Jeg var syk flere ganger en vår for noen år siden - legene på Østerås sa jeg bare skulle ta tiden til hjelp. Først etter tre måneder hvor jeg aldri ble frisk tok de seg bryet for å sjekke om jeg hadde kyssesyken - noe jeg hadde alle symptomene for. Det viste seg at jeg hadde gått rundt med kyssesyken alle gangene den våren jeg hadde vært hos de. Det var ingen oppfølging etterpå, noe som gjorde at jeg ble syk hele tiden i tiden etterpå også. Da jeg gikk til Østerås for å fortelle om problemene - søvnvansker, dårlig imunforsvar, streptokokker etc. ble jeg aldri tatt seriøst. De tok ingen sjekker for å se om jeg manglet noe vitaminer - noe man ofte gjør etter kyssesyken. Det endte med at jeg måtte dra på Volvat; med en gang fikk jeg vite at jeg manglet diverse vitaminer og fikk piller for det.

Nå denne uken var jeg syk igjen; respesjonisten der får deg til å føle deg som avskum. Hver gang jeg har vært hos Østerås går jeg ut med en vond følelse i magen fordi jeg føler meg oversett og sett ned på. Denne gangen igjen var de slurvete og sa ikke jeg hadde slimhinneinfeksjon i halsen - noe de først bekreftet etter at jeg spurte om det var det det var.

Prikken over i'en var da jeg i timen over ba om sykemleding til jobben, men fikk beskjed om at det ikke var noe problem å ringe respesjonen dagen etter for å få den. Hun spurte om jeg ville ha den tilsendt eller om jeg kunne hente den. Siden jeg er syk, ba jeg om å få den tilsendt siden det var samme for de om jeg hentet den selv eller om de sendte den. MEN da jeg ringte dagen etter for å få sykemelding for den dagen og, kom det plutselig frem at jeg måtte betale 150 kroner for å få den tilsendt hjem. Resepsjonisten mente det var min oppgave som kunde å spørre om det kostet noe å få et lite brev - ikke legekontorets... Så nå måtte jeg altså først betale for legetime (hvor sykemeldingen var grunnen til at jeg kom, men jeg fikk den ikke da) også to fakturarer på 150 kroner for å få sykemeldingen min.

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være så uhyggelige mot kundene sine, da leger tross alt er der for å hjelpe pasientene sine. EN respesjonist skal hvertfall gjøre sånn at du føler deg velkommen og forstått, ikke lure på fakturagebyrer uten at jeg har noen ide.

Takk for meg Østerås, jeg kommer aldri tilbake. Håper også folk forstår alvoret om at slurvete leger kan få ganske alvorlige konsekvenser - noe jeg smertelig har fått erfare.