Ikke for meg, byttet

Øyelegen jeg hadde gikk av med pensjon, så da måtte jeg lete etter en ny. Stortingsklinikkens hjemmeside ga meg et godt inntrykk, men jeg ble dessverre skuffet da jeg kom til time. Atmosfæren virket stresset, og jeg måtte sitte en stund på venterommet. Jeg kom for en rutinekontroll, hvilket innebærer en full og grundig sjekk hvert år for midt vedkommende. Da jeg hadde et spørsmål vdr. om jeg kan regnes som svaksynt kategori 1 eller 2, svarte hun at det kunne jeg se etter på Internett. Videre sa hun til meg at hun ikke hadde egnet utstyr til å få målt trykket og at optikere hadde bedre saker! Det er første gangen en øyelege ikke har klart å måle trykk med det vanlige maskineriet sitt. Mens jeg satt inne i konsultasjon, banket teknikeren på og snakket om en annen pasient. Siden navn ble nevnt, følte jeg meg ikke komfortabel. Hva om jeg hadde vært den pasienten?

Dette var helt klart ikke riktig øyelege for meg. Heldigvis fant jeg en annen som både måler trykk, og svarer skikkelig på det jeg spør om. Hvis leger henviser en pasient til nettet, synes jeg de skal kunne begrunne hvorfor de gjør det først eller innrømme at de ikke kan svare.