Ble ikke tatt på alvor

Han virket hyggelig, imøtekommende og dyktig i starten, og er for all del kanskje en veldig ålreit person på privaten og en dyktig lege i sammenheng med andre, kanskje enklere, problemstillinger enn akkurat min: Jeg har nemlig svært store problemer med pulserende tinnitus, som blant annet medfører store søvnproblemer og konsentrasjonsvansker og kontinuerlig irritasjon i dagliglivet.

Jeg har lest veldig mange nyere forskningsrapporter om dette fordi det er såpass plagsomt.

Da hørselstesten gikk fint og han ikke mente å høre noen objektive lyder og virket til å mene at han ikke kunne undersøke mer og at jeg bare dikk "leve med det", forsøkte jeg vennlig å foreslå noen eliminasjonsmetoder nevnt i forskningsrapportene, blant annet valsalva-manøveren for å ekskludere mulighet for vaskulære årsaker til tinnitus (som i så fall kan opereres). Jeg foreslo også å lytte til objektiv tinnitus på litt forskjellige steder langs kjevebeinet, som jeg også hadde lest mye forskning om at kan være fruktbart, blant annet på grunn av mulig "diverticula of the sigmoid sinus".

Jeg ble dessverre bare møtt med avfeiing og avbrytelser, og før jeg visste ordet av det og fordi jeg ble for paff og fortvilet til å klare å protestere, var undersøkelsen over. Jeg mener altså at legen kan bli langt bedre på å stoppe opp litt, ta folk mer på alvor og forsøke å lytte til pasienter som har lest mye nyere forskning om sin egen tilstand, og kanskje har noen gode forslag eller ny informasjon.

Da Dr. Gran og jeg snakket på telefonen en liten stund etter timen, lyttet ørelegen (ironisk nok) ikke til meg i det hele tatt, og det virket som at han drev med noe annet samtidig. Da jeg gjentok spørsmålet mitt, nemlig det er mulig å stille seg i kø for tinnitus-pute, sa han "Hm? Åja, øh, jaada, vi kan siiiikkert sette deg i kø, hadet." Ett år gikk, og jeg nevnte for fastlegen min at jeg enda ikke hadde hørt noe om tinnituspute. Han sa at det pleide å ta lang tid, og jeg sikkert ville høre noe snart. Enda ett år senere har jeg fremdeles ikke hørt noe.