En sjokkerende legetime

Jeg byttet nylig fastlege og valgte Kathleen Susan Henriksen fordi jeg gjerne ville ha en kvinnelig lege og hun hadde mange ledige plasser. Det gikk fort å få time med henne men det var det eneste som var positivt med denne opplevelsen.
Jeg har vært hos henne en gang og endte opp med å bytte til en annen fastlege samme dagen.
Hensikten med timen var å få en legeattest og få svar på noen spørsmål. Hun hadde åpenbart aldri sett i min journal som jeg hadde bedt den gamle fastlegen sende over, hun sa også at hun ikke trodde hun hadde fått min gamle journal. Jeg fikk beskjed av Kathleen om at nå som jeg er voksen er min journal et juridisk dokument som fremtidige arbeidsgivere (dersom jeg skulle søke meg jobb i utlandet) kan bruke mot meg for å ikke gi meg jobben eller gi meg en dårligere helseforsikring. Hun fortalte meg derfor at hun ønsket å beskytte meg ved å bagatellisere alt hun skrev i journalen min slik at det som sto der ikke kunne bli brukt mot meg. Dette synes jeg var en merkelig ting å si til en pasient første gang man møter de, dette bidro til at jeg ikke følte at jeg ble tatt alvorlig.
Kathleen sa også at jeg nå kunne starte på blanke ark og at hun derfor mente at alt som sto i min journal fra tidligere fastleger ikke bør inn i denne journalen. Jeg har en del allergier osv. som er ganske seriøse som jeg synes er viktig å ha med i en journal slik at jeg kan få resepter jeg trenger på blå resept. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte kontakte tidligere spesialister og få de til å sende henne papirer på dette. Når jeg påpekte at slike papirer er i journalen som ble sendt fra min gamle fastlege, fikk jeg beskjed av Kathleen at da kunne jeg spørre helsesekretæren om å skanne inn disse dokumentene i journalen på SiO. Så sa Kathleen at jeg kunne få med meg hele min gamle journal fra mine andre fastleger hjem fordi den var det ikke noe vits å ha hos de. Det er første gangen jeg har hørt dette og det virket nesten som at hun ikke trodde på at jeg hadde allergier og hun var lite villig til å kikke i min journal mens jeg var der.

Etter timen var jeg ganske frustrert, jeg snakket med helsesekretæren og hun sa at min journal var kommet og at det sto i min SiO journal som Kathleen har tilgang til. Helsesekretæren sa også at Kathleen måtte si i fra til de om det var noe hun ville at de skulle ta inn i journalen og informerte meg også om at jeg ikke kunne ta med meg min gamle journal (men kunne få en kopi).