Følte meg ikke ivaretatt

Det første som slo meg var at jeg synes legen regelrett virket sur fra begynnelsen, smilet mitt ble ikke tilbakegjeldt ved håndhilsen. Jeg presenterte så at jeg hadde plages med "ubehagelige symptomer" over lenger tid og fortalte dessuten hva en lege hadde kommet fram til under en tidligere undersøkelse; nemlig at jeg hadde for sur PH i underlivet og at det var overflod av de gode melkesyrebakteriene, noe som gir sopplignende symptomer.

Jeg ble da avbrutt med et snurt "det er ikke mulig" fra legen.
Jeg sto på mitt og forklarte videre at dette er en noe uvanlig tilstand som heter cytolytisk vaginose og at jeg var utredet av overlegen ved Olafiaklinikken i Oslo. Først da trodde han på meg og svarte med at "ja, de vet jo hva de driver med."

Han spør videre om hva slags beskyttelse jeg anvender og om jeg har vært gravid.
Det blir ikke spurt noe videre om jeg har fast partner, tidligere sykehistorie eller om hva mine symptomer i det hele tatt innebærer eller hvor lenge de har vart . Jaja, tenker jeg og satser på at han kanskje var en mann av få ord som heller ville gjøre en grundig undersøkelse for å få svar.

Han kommuniserer ikke under undersøkelsen i det hele tatt. Får ingen informasjon om hva som skjer, det kalde spekulumet kjøres opp i skjeden uten forvarsel.

Etter undersøkelsen er over (tok ca. 2 min) , ser han i mikroskopet og finner ikke overflod av melkesyrebakterier, men derimot noe sopp. Så bra sier jeg, jeg påpeker at jeg selvsagt fikk mensturasjon rett før legetimen, noe som påvirker ph-en i underlivet, men jeg avslutter spørsmålet mitt da han ikke virker interesert i å høre noe mer mas fra meg. Jeg spør isteden; sjekket du om ph-nivået mitt nå var normalt? "Nei." ble svaret.

Jeg tok som en selvfølge at det ble undersøkt for ALLE muligheter som kan være bakgrunn for mine symptomer. (dette er standard selv ved gratis helseklinikker hvis du har symptomer) Spesielt siden jeg betalte fullt tillegg for ekstrautstyr brukt ved prøvetagning i tillegg til konsultasjonsgebyret. Hvordan kunne legen ikke utelukke for eksempel kjønnssykdommer?

Jeg blir fortalt at jeg kan gå på apoteket og kjøpe canesten eller få diflucan av han. Jeg sier jeg gjerne ønsker å få diflucan, da jeg har benyttet meg av utallige canesten-kurer tidligere, men da hadde han
plutselig trukket tilbake tilbudet sitt om å gi meg resept allerede...Han mente jeg bare kunne dra på apoteket først og prøve canesten og heller "komme tilbake til han," hvis dette ikke fungerte.

Så etter å ha brukt 480 kr av mitt studiestipend på denne ubrukelige timen, hvor jeg likegjerne kunne dratt på en gratis helsestasjon og følt meg bedre ivaretatt og grundigere undersøkt, måtte jeg handle for 400 kr på apoteket for å kjøpe canesten og melkesyrebakterier!
1/3 av det jeg har å leve for er nå brukt opp, så jeg får vente til neste måned for å få bukt med symptomene mine som fortsatt er til stede den dag i dag!