Å være for effektiv i sin pasientbehandling.

Som jeg leser her inne er vedad en effektiv lege,og det fikk også jeg inntrykket av da jeg var innom til min legetime. Vedad er forøvrig ikke min vanlige fastlege.

På en annen side opplevde jeg også at jeg ikke ble hørt, mine spørsmål ble avfeid og ikke besvart, samt jeg følte en noen nedsettende tone under hele visitten. Det føltes som om han var mest opptatt av å få meg ut av kontoret enn å høre på hva jeg hadde si.

Jeg går sjeldent til fastlege. Nå var det tre år siden sist, har ingen sykdommer foreløpig, men er dog noe arvelig belastet for ymse sykdommer, og ønsker derfor å ta en liten "eu kontroll" når jeg er innom, samt å spørre om andre ting jeg undres over.

Etter timen følte jeg et behov for å gå direkte i skranken og be om en ny time hos en lege som ønsket å snakke og ikke minst lytte til pasientene sine. Bekymringer og undringer som kan virker som lite og ubetydelig for han, kan være ekstremt viktig for det individet det gjelder.

Så mitt råd til Vedad: lytt til pasientene dine, fortell at du forstår deres bekymringer og forklar hvorfor det skal gjøres noe, eventuelt hvorfor videre utredning ikke er nødvendig. Husk også at å gå til legen for mange kan være utfordrende, det er ikke alt det er like kjekt å fortelle om til et fremmed menneske og at enkelte vegrer seg for dette. Det er derfor spesielt viktig at man føler seg ivaretatt i denne situasjonen.