Både negative og positive erfaringer

Jeg har ulike erfaringer med denne legen. Hun viste forståelse under et vanskelig svangerskap, og foreslo selv å gjennomføre en ekstra, tidlig ultralyd. Det satte jeg pris på.

På seksukerskontroll etter fødsel var hun imidlertid overhodet ikke interessert i min helsetilstand, heller ikke i å sjekke keisersnittarret -som ikke hadde grodd. Det eneste hun virket oppsatt på, var å selge meg en spiral jeg ga tydelig uttrykk for at jeg ikke ønsket.

Jeg opplever også at jeg må mase og kreve for å få gjennomført undersøkelser for diffuse helseproblemer som samlet sett gir meg nedsatt livskvalitet. Får sjelden snakket ferdig eller fortalt alle symptomer før jeg blir avbrutt. Får dessuten aldri svar eller oppfølging etter at prøvene er tatt, og føler meg med andre ord lite ivaretatt.

Usikker på om det er legen eller legesenteret som har som policy at man må møte opp på time uansett hva henvendelsen gjelder. Ønsker jeg resept på et legemiddel som tas for en kjent sykdom, er det urimelig å kreve personlig oppmøte. Er man svært medtatt vil det oppleves krevende å møte opp på et legekontor, og er man på jobb er det håpløst å skulle bruke opp mot tre timer for å spørre etter noe som kunne blitt gjort over telefon på to minutter.

Det mest alvorlige jeg har opplevd er for øvrig at det tok halvannet døgn før jeg ble oppringt av legen etter at jeg kontaktet legesenteret med et akutt problem, noe som potensielt kunne vært svært alvorlig hadde jeg ikke hatt anledning til å låne medisin av andre. Om dette skyldes legesekretærene - jeg snakket med to ulike - eller legen, vet jeg ikke.