Opplevde legen som konfronterende og lite lyttende

Gikk til Yarlini fordi jeg følte meg slapp og ønsket å skjekke opp i om det kanskje kunne være kostholdsmangler med i bildet, som jeg har slitt med tidligere.

Legen ville heller snakke om mine psykiske forhold, og begynte etterhvert å slenge ut en masse diagnoser i løse luften (depresjon, ME). Hun lot meg ikke fullføre setninger noe som gjorde at jeg etterhvert ble lei meg og begynte å gråte.

Da jeg gråt sa hun (etter en ti minutters overflatisk samtale, at jeg måtte utredes for dyp depresjon (dette til tross for at hun i begynnelsen, da jeg kom inn, sa at "du er ihvertfall ikke deprimert).

Hun kommenterte stadig vekk hvor mange minutter legetimen hadde vart: "nå har vi brukt 20 minutter" og endte opp med å hente neste pasient inn i rommet da jeg fortsatt satt gråtende på legestolen.

Ved siden av dette var det tidspunkt hvor legen lo vekk noen av mine egne forslag, for eksempel at jeg ville testes for B12-mangel og stoffskifte. Hun kommenterte også at jeg sjeler litt på det ene øyet (hva betyr vel det når hun ikke er optiker?)

Syns det er veldig fint at en lege vil snakke om psykiske forhold, men ikke på en måte som får pasienten til å føle seg konfrontert og ikke hørt.

Yarlini er sikkert en god lege når det kommer til konkrete fysiske diagnoser, men syns hun med fordel kunne stilt seg mer empatisk og lyttende ovenfor pasientene sine.