Kunnskapsrik, men må jobbe med empatien

Dr. Grete H. Berlid er ikke min fastlege, men en jeg har blitt henvist til, og som jeg har vært hos et par ganger.

Hun er veldig effektiv og meget kunnskapsrik. Hun er flink til å samtale rolig med deg når du ligger der med bena i været, med smerter som kan gi en hver kvinne lyst til å vri deg ut av stolen og løpe hjem.

Det som kan bli bedre er om hun tar seg tid til å forklare litt grundigere dersom det er noe som er helt nytt. I fjor fikk jeg vite at jeg kan ha tegn til celleforandringer i livmorhalsen, og jeg følte ikke at hun tok seg tid til å forklare hva dette vil si for meg som en ung kvinne.

Selv om hun ellers lytter og tar seg tid til å svare på spørsmålene mine, var jeg så i sjokk når hun fortalte dette at jeg ikke klarte å si eller spørre om noe. Jeg ble vist ut like fort som jeg kom inn, og endte opp med å gråte på pasienttoalettet før jeg fikk samlet meg og gått ut for å betale.

Når jeg kom hjem leste jeg meg opp på dette, og fant ut at det er vanlig å finne celleforandringer. Selv om det kanskje er noe hun har diagnostisert tusen ganger før, følte jeg meg ikke sett eller ivaretatt da det var min tur å få denne potensielt
livsforandrende beskjeden.