Mangel på empati og tid

Etter 3 år, gir jeg opp. Jeg gidder ikke å finne meg den dårlige servicen lenger. Ikke en eneste gang var Sohail punktlig, og hvert besøk var preget av å bli ferdig så fort som mulig. De få minuttene jeg fikk til rådighet, måtte jeg skynde meg. Alt måtte jeg selv passe på å spørre om, for han gav ingen informasjon av seg selv. Han så mest i dataskjermen, og snudde seg sjeldent til meg, selv når timen var ferdig. Sohail gav følelsen av at han gjorde meg en stor tjeneste ved å ta meg i mot. Han hadde et uttrykksløst ansikt, ingen medfølelse, og utviste forbausende lite empati og forståelse, også da jeg var oppriktig bekymret og søkte støtte. Både fysiske og psykiske helseproblemer ble møtt med stillhet. Jeg måtte selv fortelle hvilken medisin jeg trengte og mengder, både for fysiske og psykiske plager. Det var minimalt med dialog, og all informasjon måtte hales ut, inklusive bivirkninger av medisiner og forklaringer av diagnoser. Når sykdommer ble oppdaget, ble kun sykdommenes navn oppgitt, helt uten videre forklaring eller behandling, forslag til medisiner, eller omtanke for komplikasjonene lidelsene medfører. Aldri opplevde jeg normale uttrykk som "god bedring", "lykke til", eller spørsmål om hvordan det hadde gått i konkrete vanskelig situasjoner. Han husket sjeldent de tingene vi hadde snakket om, ei heller en omfattende helseundersøkelser vi hadde foretatt. Jeg kunne selv fortelle om ting som bedret seg, men også dette ble møtt med stillhet og ignoranse. Jeg mistenker at Sohail kun er lege pga. lønnen. Det er en befrielse å endelig ha funnet en annen fastlege. Jeg vil ikke anbefale Sohail til noen som trenger medmenneskelighet og omtanke.