Kunnskapløs og manipulerende vikar

Jeg valgte egentlig A. Stavdal, men fikk isteden en ung vikar, Åsne Flatland. Jeg skulle snakke med henne om depresjon som hadde plaget meg i et år uten at jeg fikk god hjelp av det norske helsevesenet. På det første møtet trodde jeg at det gikk bra, og at hun trengte bare litt mer info slik at hun kunne skrive en bedre henvisning. Hun sa også at jeg kunne få "hjelp" ved å gå til henne. Men på møte nr. 2 så ble jeg møtt med mistenksomhet og anklager for at jeg ikke er syk nok, og at det er bare ytre omstendigheter som er problemet. Hun hadde i tillegg usedvanlig positive holdninger til NAV, og mente at det er umulig å få avslag fra dem (hun brukte lang tid på å bestride at avslaget jeg fikk, fant sted, jeg følte nesten at hun ikke trodde på noe av det jeg sa). Hun mente at jeg var ute etter lykkepiller ("Det finnes ingen pille som kan magisk gi deg en jobb"), men jeg er egentlig ganske skeptisk til det og har aldri brukt det.

Siden jeg har slitt psykisk lenge, så har jeg etter hvert utarbeidet en fasade for å bli tatt på alvor og kunne fungere normalt. Denne legen så bare denne falske fasaden. Hun sa hun skulle skrive en henvisning, men jeg tror det blir en dårlig en som havner nederst i bunken og aldri blir brukt. jeg følte meg avvist, bagatellisert og latterliggjort.

Alle som har slitt psykisk, vet hvor vanskelig og skamfullt det er å søke hjelp hos legen. Og når du blir møtt med denne fordomsfulle holdningen, så vet du at det ikke er rart at du har gruet deg.