Dårlig kommunikasjon,

Jeg har besøkt Ghazwa 4 ganger om forskjellige problemer. Første besøket var greit og dreide seg om en generell plage jeg hadde. Jeg følte da at kompetansen var bra, at hun lyttet, og jeg ble henvist til en spesialist som gjorde undersøkelser og fikk bekreftet det hun mistenkte, så jeg fikk medisiner for dette. Det virker som at man blir tatt seriøst så lenge man har et konkret fysisk problem, og ikke er der for å "prøve" å få sykemelding.

Problemet har vært de senere besøkene som har vært i forbindelse med at jeg har vært syk og har måttet ha sykemelding fra jobb. Her føler jeg at vi har veldig forskjellig oppfatning om hvor syk man må være for å ikke kunne stille på arbeid. På dager hvor jeg har vært virkelig dårlig og har tenkt at det å få sykemelding ville være helt opplagt, har det vært veldig vanskelig å komme til enighet.
Kommunikasjonen er veldig dårlig, hun bagatelliserer problemer, avbryter, og har et tonefall som gjør at jeg føler meg usikker og får følelsen av at hun sitter og tror at jeg lyver om problemene. Hun besvarer det ofte litt konfronterende, rister på hodet og sier oppgitt som "Ehh... Jeg kan jo ikke gi deg sykemelding bare fordi at du er litt ... i dag"
Man må diskutere seg til sykmelding, og da får man gjerne bare sykmelding for den ene dagen, gjerne med beskjed om at man egentlig kunne ha gått på jobb, og beskjed om å gå neste dag. Ved siste besøket var jeg helt på bristepunktet til å gråte da jeg ikke følte jeg ble tatt seriøst, og måtte ta denne diskusjonen da akkurat det var det siste jeg trengte å tenke på den dagen.

Norsken hennes er ganske gebrokken og kan være litt vanskelig å forstå til tider, og dette kan være litt av årsaken til at kommunikasjonen blir som det blir. Jeg valgte å bytte fastlege pga. jeg sliter litt psykiske ting i forbindelse med konflikter på arbeidsplassen. Jeg har ikke tatt dette opp med henne, og jeg føler ikke at Ghazwa er en lege jeg kan ta opp slike tema med. Hun virker lite sympatisk, konfronterende, nedlatende, og er ikke en lege jeg føler jeg kan være åpen og ærlig med.