Knut Ivan Rasmussen

Telefonnummer482 15 668482 15 6 ...
Bogstadveien 6 0355 Oslo

Siste vurderinger av Knut Ivan Rasmussen

Erfaren og profesjonell

Knut Ivan Rasmussen Skrevet

Knut Ivan er en erfaren psykolog som ikke er redd for å stille spørsmål og utfordre. Han skaper rom for nye refleksjoner og tanker slik at man kan få frem andre perspektiver eller ideer til utvikling og endringer for en selv.

Han er flink til å se sammenhenger og gjenkjenne mønstre, og formidler de på en måte som gjør at det blir opp til deg selv om du ønsker å gjøre noe med det eller ikke.

Knut Ivan er en samtalepartner jeg vil anbefale på det sterkeste til de som virkelig ønsker å utvikle seg.

Please avoid!

Knut Ivan Rasmussen Skrevet

Denne psykologen har sannsynligvis gode intensjoner, men hvis noen er sårbar (som jeg antar er grunnen for at man vil dra hit) er dette ikke stedet å gå. Han forsto ikke hvordan han skulle reagere på et vanskelig tema og unngikk å stille ytterligere spørsmål. Han stilte generiske spørsmål som ikke virket relevante for saken. Han ga heller ikke videre innspill til veien videre og var ekstremt påtrengende for å få flere avtaler i kalenderen.

Hei.

Når det gjelder denne kommentaren så er det jo leit at han/ hun ikke følte at han/ hun ikke ble møtt på «riktig måte».

Det hørtes imidlertid ut for meg som at det refereres til en såkalt innkomstsamtale (altså første samtale), og da er det vanlig å stille mange generelle/ generiske spørsmål, uten at dette nødvendigvis betyr at psykologen bevisst prøver å unngå ett eller annet bestemt tema. Andre ganger venter man med å gå inn i ting av andre grunner.

Det er psykologens jobb å vurdere når man skal gå inn i ting og på hvilken måte. Men helt generelt er målet å gå inn i de vanskelige tingene, og hjelpe pasienten møte og takle disse.

Ellers, dersom dette var første time, som det hørtes ut som, så er det litt tidlig å gi konkrete råd.

Dessuten skal psykologer være forsiktige med å gi konkrete råd, spesielt hvis det er første time eller hvis man ikke opplever å enda ha oppnådd en trygg og god allianse med pasienten (som det høres ut som det ikke var oppnådd i dette tilfellet på gitt tidspunkt).

Når det gjelder å sette opp flere timer i forveien så er det flere praktiske grunner for det, blant annet å sikre at pasienten settes opp på et forløp som er forutsigbart, samt det å sikre pasienten tider fremover før de blir booket av andre. De fleste setter nok pris på dette.

Hvis man ikke setter pris på at man blir tilbudt muligheten til å sette opp flere timer, er det ikke noe problem at man ikke setter opp flere timer, det er bare å si fra at man ikke ønsker det.

Noen ganger, og det virker som det gjelder her, har nok pasienten en klar idé og bestemte meninger om hvordan psykolgen skal utføre arbeidet sitt, og når det ikke samsvarer med forventningene er det lett å føle seg avvist eller lignende (dersom man er sårbar, som det nevnes). Og da et det lett å ty til sinne, f.eks. ved å prøve å devaluere (snakke ned) psykologen, for å slippe å føle på de vonde følelsene.

Det er altså helt vanlig å devaluere psykologen dersom man har vond «bagasje». Dette kalles generelt ‘overføring’, dersom det foreligger relasjonelle traumer i pasientes tidligere liv. Dette har en tendens til å spille seg ut i terapien, og det er vanlig at de negative følelsene retter seg mot terapeuten.

Andre ganger er psykologen (inkl meg) ikke så flinke som vi helst skulle vært.

Jeg vet ikke om det er det som har skjedd her, men jeg gjør mitt beste for at de som kommer til meg skal føle seg ivaretatt, og jeg prøver å ta tak i problemene på en så direkte og effektiv måte som mulig. Jeg er alltid ute etter at pasienten skal få det bra så raskt som overhodet mulig, - et ansvar jeg ikke tar lett på, og som gir meg mye glede og mening i hverdagen.

Jeg håper uansett at du som skrev denne kommentaten under «please avoid!» etterhvert fikk den hjelpen du trengte av en annen.

Alt godt.

Hilsen KI

Besvart av Knut Ivan Rasmussen

En meget god sparringspartner

Knut Ivan Rasmussen Skrevet

Jeg har gått i samtaleterapi hos Rasmussen i ca et halvt år. Når jeg først kom så var jeg skeptisk og hadde liten tro på effekten av disse samtalene. Jeg ble imidlertid svært glad for å få hjelpen og jeg opplevde det som konstruktivt og ikke minst karakterbyggende. Rasmussen stiller gode spørsmål og er aldri dømmende på det han får til svar. Han er konstruktiv i tilbakemeldingene og kommer med gode forslag til tankerekker og løsninger. Han diskuterer villig og er støttende. Det er lett å snakke med Rasmussen. For min del har dette vært en meget positiv erfaring og jeg vil helt klart oppsøke han igjen dersom jeg skulle ha behov for det. Jeg anbefaller Rasmussen på det sterkeste.

Til god hjelp i en vanskelig situasjon

Knut Ivan Rasmussen Skrevet

Jeg oppsøkte Knut Ivan i en tung periode med mye nedstemthet. Det surret godt i hodet mitt og jeg slet veldig med å forstå hvor denne nedstemtheten kom fra. Knut Ivan viste god forståelse og stilte de spørsmålene jeg trengte slik at jeg selv kunne ressonere rundt det som surret i hodet mitt. Etter en behandlingsperiode på 10 sesjoner føler jeg at hodet mitt nå har klarnet en del, og at jeg snart er oppe igjen på det mentale nivået jeg ønsker å være på.

Jeg tror det å finne en psykolog som matcher en selv er viktig i situasjonen jeg har vært i. Og sånn sett var det viktig at det klikket godt mellom oss. Knut Ivan viste interesse og omtanke for situasjonen min, noe som gjorde at vi raskt kom til kjernen av saken.

Jeg anbefaler Knut Ivan på det varmeste.

Veldig bra psykolog - anbefales

Knut Ivan Rasmussen Skrevet

En veldig bra psykolog som for min del hjalp meg videre i en veldig vanskelig periode. Jeg følte at han på en intelligent og kunnskapsrik måte tok fatt i mine angsttanker og landet dem. Det funka utrolig nok, min angst har seiglivet fulgt meg så lenge jeg kan huske og andre psykologer jeg har gått til tidligere har ikke rokket ved dette en millimeter. Har allerede anbefalt ham til mange jeg kjenner og gjør det også nå skriftlig her.