Rebecca Anjum

Autorisasjon (2008)

Rebecca Anjum er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Rebecca Anjum

Kunnskapsfull og handlekraftig

En fastlege som tar deg på alvor og får ting gjort!

Jeg har måtte bytte fastlege flere ganger da jeg har en kronisk sykdom som har vært vanskelig å få diagnotisert. Andre leger har derfor bare trukket på skuldrene og gitt opp.

Jeg har hatt Rebecca i over tre år. Utredningsprosessen ble raskt igangsatt da jeg kom til henne og hun tar meg veldig på alvor. Jeg ble henvist flere steder og fikk endelig en grundig utredelse og diagnose.

Rebecca er også rask og grundig når NAV sender anmodninger. Om ting tar tid fra andre behandlingsinstanser purrer hun på dem. Hun kommer også med gode anbefalinger når jeg har behov for spesialist.

Anbefales ikke

Jeg hadde Rebecca som fastlege en kortere periode, men opplevde at jeg var mer til bry da jeg var der. Tredje timen min spurte hun meg for tredje gang hva jeg jobbet med, så virker heller ikke som hun leser seg opp før hun henter inn pasientene sine, da jeg ved to tidligere timer hadde fortalt henne om min jobb. Det gir følelsen av å ikke bli sett eller husket.

Den ene gangen jeg hadde behov for sykemelding var hun ikke tilstede, og legen jeg da snakket med over telefon sa at hun ikke kunne hjelpe fordi hun ikke hadde kjennskap til min situasjon, og anbefalte meg til å dra til legevakten. Jeg er ikke en kronisk syk person, så er ganske sikker på at journalen min ville tatt 5 min å lese gjennom. Legen kunne også spurt meg om hva ståa var, noe det ikke ble stilt spørsmål om. Slik jeg forstår så skal også legesenteret bistå om så fastlegen ikke er tilstede, og legevakt er aktuelt utenfor fastlegens åpningstider.

Det var etter sistnevnte hendelse at jeg byttet fastlege og var ganske nær på å sende inn en klage, da mest fordi det oppfordres til å dra til legevakten når jeg ringer tidlig en ukedag for hjelp av legekontoret. Legevakten skal ikke misbrukes til slikt.

Dårlig kundebehandling

Har gått hos Rebecca i to år, og har hatt samme følelse hver gang jeg har gått ut av legekontoret... føler meg ikke hørt og hun er alltid veldig utålmodig. Har opplevd flere ganger at hun blir irritert og snakker nedlatende, himling med øyene noe som er svært ukomfortabelt og uoppfordret. Gikk gråtende hjem forrige gang jeg var hos henne på grunn av hennes oppførsel...
Velger derfor å bytte fastlege.
- Student

Nedlatende og utilgjengelig

Valgte Rebecca som fastlege da jeg ønsket en kvinnelig lege, men merket allerede fra første time at vedkommende hadde en veldig ovenfra og ned- holdning og følte meg ganske dum da jeg stilte vanlige spørsmål. Rett og slett veldig ubehagelig person å komme til med personlige problemer rundt helse. Man føler seg overhodet ikke trygg eller ivaretatt. Blir bare verre for hver time også.

Etterhvert som tiden har gått har jeg endt opp med å bare ringe legekontoret - som jeg er veldig fornøyd med, hvor jeg får time hos andre leger som er mye triveligere og føles trygge.

Har også opplevd at hun glemmer å skrive ut resepter og er veldig ubehagelig å snakke med på telefonen. Man blir hele tiden møtt med en dømmende tone og opplevelsen av å ikke bli tatt på alvor.

Dessverre lang ventetid for å få byttet fastlege, men vil overhodet ikke anbefale denne legen hvis man ønsker å bli tatt på alvor og møtt med vennlighet og ikke en som dømmer deg og bryr seg lite om å tilby de behandligsformene man har rett på.

Lite hyggelig telefonsamtale

Rebecca ringte meg opp i dag da fastlegen min ikke var tilstede. Hun startet samtalen unødvendig hoverende om at jeg var vanskelig å få tak i (jeg rakk ikke telefonen første gang hun ringte). Jeg er glad jeg ikke har henne som fastlege.

Hvis det er noen som er vanskelig å få tak i så er det legene på St. Hanshaugen som har telefontid kun til kl 11 og som ikke svarer på meldinger på Helse-Norge.