Jon Steinar Birkeland

Autorisasjon (2013)

Rossabø legesenter Telefonnummer51 20 13 7051 20 13 ...
Spannavegen 152 5535 Haugesund
Jon Steinar Birkeland er en av 36 fastleger i Haugesund

Siste vurderinger av Jon Steinar Birkeland

ikke til å anbefale

hører ikke på pasient. tar deg ikke seriøst. sa at en diagnose jeg fikk av spesialist på sykehuset bare var noe de gav meg for å berolige meg og tok meg av medisiner de gav meg, og lovte meg han skulle lese seg opp på denne diagnosen han forøvrig aldri har hørt om. etter over 1 år uten å ha hørt noe fra han ang dette så bytter jeg fastlege. Ikke spurte han meg om hvordan denne diagnosen var for meg og heller ikke noe om hvordan den har påvirket mitt liv, som jeg vil si at den har på mangen områder. Håper han en dag tar seg tid til å gå inn her å lese alle de dårlige anbefalingene om han og tar tak i seg selv så han faktisk kan gjøre en nytte for seg og ikke bare sitte der å håve inn penger på å ikke gidde å gjøre en dritt ;-)

Lite interessert i pasienten

Jeg må si meg enig med de andre som har skrevet her inne at Jon ikke "ser" pasienten. Han har bestemt seg for diagnose lenge før du har fått fortalt hvordan du har det. Medfølelse er også en egenskap han mangler. I likhet med mange andre leger, så er det viktigere for han å følge klokka enn å finne ut hva som feiler pasienten. Det er mulig at det er fastlegeordningen som burde vært avskaffet, sånn at legen kunne gjort en bedre jobb. Jeg syns heller ikke noe om at han lar pasientene sine journaler ligge på skrivebordet i månedsvis før han åpner dem. Jeg tenker da på om andre kan få tilgang til journalene ( vaskehjelp o.l) Men da jeg så jeg hvor støvete han hadde det på kontoret, så har det muligens ikke blitt vasket der på en stund. Det er mulig at Jon kan bli en bedre lege med tiden, men syns han burde tenke mer på løftet som han avgav da han ble lege. Han er ikke ansatt for å spare staten for penger, men for å hjelpe folk til å bli friske. Jeg har aldri spurt denne legen om sykemelding, men ser av andre kommentarer her inne at han er kjent for å være "vanskelig". Jeg har derimot spurt om hjelp til å bli frisk, men så langt har jeg ikke fått den.
Det ser ut til at så lenge du klarer å komme deg ut av sengen og gå på jobb, så er ikke denne legen opptatt av hva som feiler deg. Symtomer og plager blir "bagatellisert" og det å finne ut årsaken til plagene er ikke viktig. Når pasientene har gått i årevis med samme plager da er det jo viktig for pasienten å få vite årsaken og eventuellt få en diagnose. Når ikke pasienten får noe hjelp, så kan jo sykdommen bli kronisk eller i verste fall dødelig. Symtomer som burde vært sjekket blir bagatellisert og pasienten får ikke hjelp i tide.
Det er muligens vanskelig for en lege å skille ut hvem som bare er på jakt etter en sykmelding og hvem som er alvorlig syke, men dette vil muligens komme når denne legen har fått noe mer erfaring. Som pasient så kan det av og til føles som om legen blir "straffet" av systemet hvis han prøver å hjelpe. Det er blitt viktigere å få unna pasientene på kortest mulig tid enn å hjelpe de som trenger det.
Jeg håper at denne legen blir bedre med tiden. Som jeg ser det, så er det liten vits i å bytte fastlege. De er jo like alle mann.

Helt grei lege

Han er en god lege, som vil bli bedre med tid og erfaring.
Kort ventetid, men kan bli oppfattet som om at han vil helst ha deg ut raskest mulig.
Har litt å hente/lære på det medmenneskelige.
De som har et sterkt behov for å snakke mye med legen sin, vil kanskje ikke være fornøyd med han.

Får ikke snakket ferdig

Som noen andre har skrevet før- han har allerede bestemt seg for konklusjon før du får snakket ferdig. Følte vel ikke helt at jeg fikk frem det jeg ville si før jeg ble avbrutt.

Anbefales ikke.

Óg trenger du sykemelding; da er ikke denne legen for deg. Han var en lege som ikke brukte sykemeldinger så mye sa han...

Lytter ikke!!

Dette er en lege som ikke hører på hva pasienten har å si. Samme hvilket problem du kommer med, har han allerede bestemt seg for hva han skal si. Han hører ikke på hva du sier og bryr seg lite om pasientene. Han er travel, fyker inn og ut av kontoret mens pasienten er inne, og kaster deg ut på grunn av at tiden er gått ut.
Han gjentar seg selv når han ikke har noe annet å svare, og kan ikke gi skikkelige råd om hva man kan gjøre.
Ikke bytt fastlege til Jon Steinar Birkeland!!!