Svein Helgeland

• Samfunnsmedisin

Autorisasjon (1981)

Svein Helgeland er en av 31 fastleger i Lier

Siste vurderinger av Svein Helgeland

En flink, dyktig og sympatisk fastlege

Jeg har hatt Svein Helgeland som min fastlege i mange år og har alltid følt meg trygg og ivaretatt. Han følger opp hvis det er noe, og setter seg inn i pasientens/min situasjon. I og med at jeg har en kronisk sykdom, har det også blitt noen turer på legekontoret. Jeg har flyttet og bor i en annen kommune, men kjører allikevel til Lierbyen for å kunne fortsette hos han. Beste legen jeg har hatt.

lege som er lege

Helgeland er en eldre lege i lierbyen men kanskje lite erfaringer han har. fikk ikke så mye hjelp av han jeg.

Han gir ikke inntrykk av å være oppdatert på dagens traumekunnskap og behandlingstilbud i det offentlige.

Legen virker svært skeptisk, nesten som han ikke tror meg ... forutinntatt med sine egne ... kanskje dårlige erfaringer.
Det viktigste for meg, når jeg endelig tør å åpne opp og fortelle ting, er at legen tror på meg OG at han gjør sitt for å være døråpner til den hjelpen pasienten trenger.

En dyktig, samvittighetsful og grundig lege!

Grundig og samvittighetsfull. Gir meg en opplevelse av å bli tatt på alvor og at han har god tid. Er også opptatt av hva jeg selv kan gjøre - det er bra! Har god erfaring med Helgeland både når det gjelder meg selv og våre tre barn. Vi blir alltid tatt på alvor og er svært fornøyde med å ha Helgeland som fastlege.

Skeptisk og allt for formell

Helgeland er en eldre lege som er svært formell og autoritativ. Han er så formell og streng at jeg faktisk føler ubehag ved å gå til ham (jeg er en voksen mann i 50 års alderen).

Jeg opplevde ham som svært skeptisk til hva jeg fortalte og måtte nesten kreve for å få ham til å ta en undersøkelse av noe jeg selv visste var galt.

Når han så oppdaget at det VAR noe galt der jeg påpekte virket han nesten overrasket over at pasienten selv kunne vite noe om egen kropp.

Flere ganger har han vært svært opptatt av at ditt og datt ikke kvalifiserer til sykmelding. Jeg har aldri bedt Helgeland om en eneste sykmelding, men han sier selv at det ikke kvalifiserer til en slik.

Jeg har bedt ham om hjelp til å løse noen helsemessige problemer jeg har men han er mer opptatt av formaliteter.

På bakgrunn av dette stoler jeg ikke på at denne legen kan hjelpe meg og jeg er redd denne legen kan la være å skrive ut nødvendig medisin og behandling fordi han ikke tror på pasientene.

Jeg skal ikke til Helgeland mer og vil ikke anbefale ham!