Carl Fredrik Dalaker

Autorisasjon (2003)

Carl Fredrik Dalaker er en av 253 fastleger i Bergen

Siste vurderinger av Carl Fredrik Dalaker

FASTLEGE MED HELHETLIG FORSTÅELSE

Min forrige fastlege var veldig biologisk orientert med lite forståelse for mine helseplager: «Hvis det er noe psykisk må du gå et annet sted». Det gjorde jeg! Carl Fredrik kunne hjelpe meg tverrfaglig. Han har vært helt avgjørende for min bedring. En fastlege som både lytter, støtter og utfordrer.

Sa "hysj" til pasienten/meg da han ikke kunne...

Da Dalakar klarte ikke svare spørsmålene mine, ikke kunne håndtere stresset han selv opplevd, kjeftet han meg med "hysj"!
Han pekte på meg i stedet for å reflektere over sin passiv aggressiv oppførsel.
Han sa til meg du må stoppe, du krangler gå til psykolog, da jeg hadde reagert på hans tilnærming på mobbesak og Dr. T Thorsen sin svikt.
Jeg opplevde Dalakar projiserer sine vansker over til pasienten med nedlatende holdning; han blir arogant når han blir liten inni seg.
Han sa "hysj" til meg fordi han klarte ikke svare mine spørsmål da han og den unge legen som var på kontoret.
De ville ikke lytte meg om mobbesak de trodde ikke på mine fortellinger. Jeg spurte hvordan dere vet at det ikke stemmer dere var ikke til stedet og det var meg som opplevde. Dems svar var vi er lege og kjenner systemet, så vi vurderer. Dette er ikke svar (så fjern fra min sak)
Lege kan ikke vurdere en mobbesak med blodprøver, EKG eller MR. Der finnes det ikke bakteri eller bilder av mobbing. Skaden ligger i min fortellinger og min kroppslige skjellige reaksjoner på mobbing.
Så "hør pasienten" er veldig viktig i riktige diagnoser/vurderinger

Dårlig og frekk behandling av pasient

Frekk uttalelse til kjæresten som blir med pasient inn. Bruker direkte og frekk kommunikasjonsmetoder til pasient og kjæreste.

No bullshit og genuin

Av samtlige leger og vikarer jeg har hatt er Carl Fredrik den desidert flinkeste. Forstår ikke tilbakemeldingene, men kan se for meg at noen ikke liker stilen. Hate it or love it. Ingen quick fixes. Carl Fredrik har god forståelse for sammenhengen mellom hode og kropp, og vil gi deg gode råd for å mestre livet. Samtidig som han er tydelig, og ja, noen ganger overstyrer dine gjennomtenkte rasjonaliseringer om hva som er problemene dine - noe jeg kan se for meg føles kjipt for enkelte - er det også helt klart at han virkelig vil hjelpe deg. Du må være forberedt på å argumentere godt for deg, for han vil bruke argumentere hardt tilbake, men ser du forbi det skjønner du at han virkelig bryr seg. Han syr iallfall ikke puter under armene på folk, som gir trygghet og en følelse av kontakt i et samfunn som ikke tørr å si ifra.

Tar ikke pasienten seriøst

Veldig arrogant, tar ikke problemene seriøst. Stoler ikke på pasienten. Er frekk i enkelte utalelser