Marit Rønne

Autorisasjon (2006)

Tilleggskompetanse

Sjømannslege

Idungården Legesenter DA Telefonnummer73 83 36 1073 83 36 ...
Olav Tryggvasons Gate 24C 7011 Trondheim

-stressende
-forsinkende
-uhøflig

Opplevelse:
Jeg bestilte time for fjerning av p-stav nylig og fikk time 08:20. Hun var forsinket til 08:27. Da jeg la meg på benken, løp hun rundt i rommet med bedøvelsesprøyten og skalv av stress (litt tidlig på dagen å begynne og stresse). Da hun fjernet staven ble klokken 08:45 og jeg begynte å spørre henne om flere spørsmål om hvorfor jeg var trøtt osv. Da fikk jeg beskjed om at timen var over og at jeg måtte bestille ny time. Og enda jeg hadde bestilt time på Internett med kommentar på div. spørsmål jeg ville få svar på.

Imøtekommende, faglig flink, ansvarlig og effektiv

Jeg trekker på smilebåndet når jeg leser alle negative tilbakemeldingene om Marit Rønne. At man til og meg klager på at hun går for fort bortover gangen, det er rett og slett latterlig. Når Rønne søker på pc, antar jeg det er snakk om søk i diverse medisinske oppslagsverk, ikke google. Legene ved St. Olavs går nå rundt med smarttelefoner med diverse apper, der de søker opp diagnoser, symptomer og medisiner. Det er betryggende at verden har gått videre, og at legene søker informasjon i oppslagsverk for å være sikker i sin sak. Konstruktiv kritikk er vel og bra, jeg synes det er mange lite konstruktive tilbakemeldinger her.

Rønne er svært effektiv, jeg anser ikke det som en negativ egenskap, tvert i mot. Jeg kan forstå at hun kan oppleves som litt kvass i kantene om du helst vil ha en fastlege som duller med deg og snakker med lav kosestemme, men Rønne er da hverken frekk, kald eller uten sosial intelligens. Jeg setter pris på hennes personlighet.

Barnet mitt og jeg har hatt Rønne som fastlege i flere år nå. Jeg opplever Rønne som imøtekommende, effektiv, faglig flink og ansvarlig. Hun har en imponerende evne til å huske hva vi har snakket om tidligere, og stille oppfølgingsspørsmål omkring dette når vi møtes. Vi blir alltid tatt på alvor, og jeg opplever at jeg får gode råd.

Tommel opp for at det er mulig med akuttimene samme dag. Sms-ordningen fungerer bra. Noe ventetid om man ringer, men ikke mer enn man kan forvente. Opplever også personalet på legekontoret som blide og imøtekommende, både når du henvender deg i luka og når du er inne for å ta blodprøve eller lignende.

Setter også pris på at det er svært lav terskel for å få time til barnet mitt om jeg ringer og er usikker, bedre med en konsultasjon for mye enn en for lite opplever jeg at er holdningen i forhold til små barn!

Stresset og

Jeg hadde Marit som fastlege i 5 år da jeg var student i Trondheim. Var hos henne ca 3 ganger ila den tiden og hadde alltid en inntrykk av at jeg var tilbry og at hun hadde veldig dårlig tid. Siste gang jeg var hos henne hadde jeg samlet opp et par spm (typisk når man ikke går til legen så ofte). Etter første spørsmål, som tok litt tid, fikk jeg beskjed om at tiden min var ute og at jeg ikke fikk spørre om flere ting. Måtte derfor bestille ny time og tenkte det var best med dobbelttime. Da fikk jeg kjeft av Marit for at jeg hadde bestilt dobbeltime, ettersom hun mente det var bortkastet tid og hun ofte måtte sitte å vente fordi det tok kortere tid!!!! Jeg følte aldri jeg kunne snakke åpent om mine helseproblemer med Marit og jeg vil ikke anbefale henne som fastlege til noen!

Ikke verdt tid eller penger

Timen bestod hovedsaklig i at hun satt foran pc å tastet inn adresser, nummer, historikk m.m. i ca 10 min. Ingen kontakt utover et kaldt flakkende blikk i ny å ne. Resten av "timen" varte ca 5 min fordi jeg hadde ikke sagt fra på forhånd hva det gjaldt så jeg måtte bestille time på nytt. Og IKKE glem bankkortet..jeg kunne ikke betale der og da, så måtte ha giro..legen ble sur som bare det og ble mer kald i blikket. Ingen personlig favoritt nei, blir nok å bytte etter dette første, og forhåpentlig siste, møtet.

For stor tidsfokus

Jeg har ikke så veldig ofte behov for lege. Muligens maks 3 ganger på året. Dog hver gang jeg trengte en rask time (influensa osv.) fikk jeg den.

Hun fokuserer alt for mye på tid og dette går utover pasienten. Jeg følte ikke for å åpne meg foran henne om saker som beskjeftiget meg eller jeg slet med. Timene var veldig rask overstått og lite personlig! Dette medførte at jeg ikke følte meg tatt på alvor som pasient.

Jeg endte opp med å bytte fastlege da jeg ikke hadde mye tillit til henne som konsekvens av de upersonlige timene,