Arnulf Heimdal

Autorisasjon (1986)

Arnulf Heimdal er en av 561 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Arnulf Heimdal

Snill

Arnulf er en hyggelig lege!

Jeg er da en dame på 26 år som slet litt med magesmerter og andre plager, Arnulf tok seg tid til å lytte til min situasjon og hjalp meg med å fikse de plagene jeg hadde.
Siden jeg flyttet ut fra Oslo, ville jeg ha en annen lege som er litt nærmere, og dermed kan jeg ikke bruke Arnulf som lege lengere.

Min mor er også fornøyd med Arnulf.

Mitt første inntrykk med Arnulf var at han er blid, tar godt i mot deg og setter seg ned for å høre på deg.
Så jeg kan si at det jeg godt fornøyd med Arnulf.

Også er han veldig rask med å svare deg på internett, dersom du har noen spørsmål du lurer på.

Jeg ser meg godt fornøyd med Arnulf!

Dårlig på kommunikasjon

Mitt inntrykk er at han ikke er tilstrekkelig interessert og ikke lytter godt nok. Jeg måtte forklare situasjonen min på nytt hver gang jeg kom, slik at jeg følte at han ikke stilte forberedt til timen eller ikke husket hva vi snakket om forrige gang. Jeg opplever også at han er for rask til å konkludere.
Pluss for at han tok initiativ til å involvere spesialisthelsetjenester.
Pluss for at han har god tilgjengelighet.

Anbefaler ikke

Jeg fikk telefonkonsultasjon med denne legen da min fastlege ikke var til stede. Jeg opplevde legen som arrogant og nedlatende. Jeg er også forundret over måten han snakket med meg som pasient. Jeg kommer aldri til å bruke denne legen igjen.

Solid og presis fastlege

Jeg er omtrent midt i livet og har siden fastlegeordningens innføring i 2001 innehatt tre fastleger inkludert Heimdal. De to foregående legene var begge godt voksne kvinner med faglige som empatiske sider - slik jeg opplevde det den gang. Da jeg skiftet til Heimdal for noen år tilbake oppfattet jeg han som vanskelig og arrogant med umiddelbare tanker om å bytte, i og med at jeg var vant til å kunne snakke med fastlegen om det jeg enn følte at jeg kunne snakke om, som ikke nødvendigvis var så mye. Jeg valgte, eller kanskje ikke gadd, å bytte og er glad for det den dag i dag. Heimdals væremåte og kommunikasjon er fortsatt brå og direkte, men jeg for min del ønsker heller en fastlege som diagnostiserer med trygghet og selvtillit fremfor en som «bare» kommuniserer uten å egentlig avdekke plagene. Fra mitt lekmannsperspektiv er Heimdal utvilsomt dyktig i sitt felt som allmennspesialist med evne til hurtig diagnostisering og presise og konkrete tilbakemeldinger. Ønsker du som pasient en sjelesørger, så ja; da bør du nok vurdere en annen lege - eventuelt psykiater/psykolog.

Faglig dyktig, men kommunikasjon med pasient er ikke en styrke

En erfaren lege som er faglig dyktig, men opplever ikke god kommunikasjon, virker uinteressert og brå. Jeg spurte om et reseptbelagt legemiddel i dag som jeg forstår at jeg ikke oppfyller kravene/behovene for å få og har ikke problemer med å akspetere det, men dialogen rundt dette føltes ugreit og han har en tendens til å få pasienten til å føle seg dum og uvitende. Dette er garantert ikke hans hensikt, men for meg er det viktig å ha en fastlege som større grad lytter og som i større grad forsøker å fortå min beskrivelse av min situasjon.Jeg forventer ikke at en fastlege skal være sjelesørger. Jeg har stor forståelse for den pressede hverdagen en fastlege har og ser at de har begrenset tid til hver enkelt pasient. Det er heller ikke lett å må si nei til medisiner/behandlinger/undersøkelser pasienter mener de har behov for men som ikke vurderes som nødvendige, leger som tør å stå imot urimelige krav gjør jobben sin men risikerer å få sure pasienter og negative vurderinger. Det er urettferdig. Men jeg finner ikke kjemi med denne legen, jeg føler meg liten og dum etter hvert besøk, uansett problemstilling, sånn skal ikke relasjon til en fastlege være.