Marthe Kristin Kongshaug
Kvinne, 70 år
Marthe er fin om du liker effektivitet (sett bort fra den kjempe lange ventetiden i telefonen/på venteværelset): Fornyelse av resept er unnagjort på knappe 10 sekunder over telefon. Hun kaster heller ikke bort tiden på å presentere seg eller hilse på deg ved første møte, ei heller å si hade etter endt time.
Jeg ble henvist videre til spesialist (heldigvis), så har ikke noe å utsette på hennes faglige kunnskaper (innen somatikk).
Skal jeg gi deg et råd Marthe, så blir det dette: Gå på et kurs i klinisk kommunikasjon, gjerne et med rollespill (slik at noen kan vise deg hvordan du faktisk fremstår)! Her vil du lære at man både kan yte et minimum av folkeskikk og respekt samtidig som man er effektiv.
Vikar for min fastlege. Ekstrem nedlatende og frekk i telefonen, hun la på til meg uten at jeg fikk snakket ferdig. Aldri opplevd å bli behandlet så dårlig av helsepersonell før. Stressa eller ikke, folkeskikk er et minimum når du jobber med mennesker mener nå jeg. Jeg gråt meg gjennom dagen på grunn av henne.
Tar prøvene hun skal og er god på det fysiske praktiske. Kom dit med alvorlig depresjon og hun lo meg midt i ansiktet, ristet på hodet og himlet med øynene. Jeg turte ikke gå tilbake. Skiftet lege.
Hun er travel og snakker med en krass tone. Hun virker fagig dyktig. Jeg er enig i de andres kommentarer om at man føler at man raskt blir kasta ut av kontoret. Når det er sagt fikk jeg god hjelp sist gang jeg var hos henne og har aldri opplevd at prøver har blitt borte. Får alltid prøvesvar med råd og kommentarer i posten.
To ganger har jeg sittet mer enn en time og ventet på å få komme inn.
Det er ingen å kontakte, ingen resepsjon. Ingen nett-tjeneste, Ikke mulig med sms. Første gang ventet jeg to timer, etter å ha fått avtale om å komme øyeblikkelig. Jeg løp bort. Ventet i to timer. Så var hun gått hjem.
I dag ventet jeg en time og et kvarter uten at jeg så noen bli hentet inn. Hadde ikke tid til mer, og prøvde å ringe for å si fra. Men så er det uendelig ventetid i telefonen for å komme fram til legen. De har jo ingen som kan ta telefoner. Dette har jeg ikke tid til, og man lurer på om legen vet om jeg er der eller ikke, på det venterommet der ikke noe skjer, og ingen kommer med en beskjed. Jeg skifter fastlege.
Vis flere...