Anne Ruud

• Anestesiologi

Autorisasjon (1995)

Anne Ruud er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Anne Ruud

Avvisende og lite forstaaelsesfull lege

Jeg fikk akutt-time paa Kurbadet legesenter grunnet en infeksjon paa øyet. Tok samtidig opp en del andre symptomer som har meldt seg den siste tiden parallelt med at jeg er sykemeldt fra jobben grunnet utbrenthet (kontinuerlig tinnitus, ømhet/stivhet og frostrier/frysninger i kroppen, orker knapt gaa ut døren, sliten, humørsvingninger, sover urolig, men mye, gaatt ned i vekt, appetittløshet). Snakket først med en forstaelsesfull legestudent som tok meg paa alvor og ville kartlegge symptomene og ta en blodprøve. Da fastlegen kom inn i rommet avfeide hun dette og ønsket ikke vurdere symptomene utover infeksjonen (som hun brukte ca 5 sekunder paa aa vurdere), og ba meg ringe (ikke avtale time) til fastlegen min igjen om to uker (!). Ble raskt skysset ut av legekontoret selv om jeg var paa graatens rand paa grunn av denne behandlingen. Her kunne jeg ønske fastlegen kunne ha avsett 60 sekunder til aa faa innblikk i situasjonen min før hun henviste meg til aa komme tilbake igjen, og i det minste da sette opp en time. Det virket ikke som hun tok meg som pasient paa alvor. Har fastlege, Helene Berglund, ved samme legekontor, som jeg er veldig fornøyd med.

Meget respektløs behandling

Jeg er svært sjeldent hos legen, sist gang jeg var der var ca. 10 år siden.
Jeg husker allikevel godt at Dr. Ruud sa jeg pent måtte bestille en ny time, i det jeg prøvde å nevne sak nummer to som plagde meg.

Bestilte derfor denne gangen en dobbelttime da jeg hadde 3 forskjellige ting som plaget meg.
Etter 3 dager får jeg en tekstmelding som sier at timen min er forandret til en enkelttime.

Jeg ringer så legekontoret 2 ganger og forklarer behovet for en dobbeltime, og spør om ikke legen kan ringe meg tilbake.

Jeg får så en ny tekstmelding om at jeg kun får en enkelttime, og at legen vil ta en vurdering på om jeg trenger videre oppfølging.

Jeg vet fra tidligere at jeg ikke har muligheten til å ta opp flere ting som feiler meg i en time.
jeg får ingen mulighet for å prate med legen min, eller å få en dobbelttime.

Synes det er meget respektløs oppførsel, at ikke en gang legen tar seg tid til å ringe pasienten for å høre bakgrunnen for at jeg ønsker en dobbelttime.

Lite behjelpelig

Har hatt Anne som fastlege en stund, og hadde smerter i underlivet. Da hun hadde sendt meg til en spesialist som knapt hadde sett på min sak og sa det ikke var noe galt med meg, mente hun at jeg måtte sendes på kurs for å lære å leve med disse smertene. Jeg er 21 år, og måtte selv lete meg frem til en løsning. Da jeg fint spurte henne om vi kunne samarbeide for å finne en behandling som hjelper sa hun bare at nei det hadde hun ikke tid til og sånt gjør ikke hun. Når det gjelder legekontoret generelt er de utrolig distrè og glemmer til stadighet å sende prøver, ringe opp når svar på prøver har kommet etc.

Snill, forståelsesfull og dyktig lege

Dr. Anne har vært min fastlege i en årrekke. Hun er en person som kartlegger og har evnen til å kunne sette seg inn i hva pasienten trenger. Hun er en god lytter samtidig har hun god selvtillit i sitt fag. Er behagelig og meget tillitsfull. Det handler selvsagt om en dame med ett stort hjerte.

Jordnær og god på oppfølging

Jeg har gått til Anne i over 3 år. Hun har vært en god lytter og støttespiller, samtidig har jeg opplevd henne som genuint interessert i å finne god behandling for meg - både på fysiske og psykiske plager. Hun er hyggelig og tar seg tid, hun viser forståelse og er flink i faget!