Anna Stavdal

Tlf: 22 93 23 00 ‐ Si gjerne at du fant nummeret på Legelisten.no Vis kart
Anna Stavdal er en av 529 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Anna Stavdal

Ikke tillitsvekkende

Jeg vil beskrive meg selv som en person som kun oppsøker lege ved akutte problemer, eller for å få en gjennomgående sjekk ca hvert 3. år (blodtrykk, blodsukker, celleprøve etc). Jeg har hatt Anna Stavdal som fastlege et par år nå, men har valgt å bytte lege. Legen virker uforberedt, lite engasjert og i noen tilfeller nærmest nedlatende: Lange perioder med smertefulle ryggplager over år som har fått konsekvenser både i forhold til arbeids- og privatliv, ble bagatellisert, ikke undersøkt og avfeid med "dette er noe man må regne med i din alder". (Jeg er 50 og veltrent) Følelsen av å ikke bli trodd var ubehagelig. Ryggplagene er nå diagnostisert og blir behandlet av en dyktig manuellterapeut som har konstatert skjevheter og slitasje.
En hver fastlege har full oversikt pasientens evt sykdomshistorie - i mitt tilfelle en operasjon av en ondartet syste på livmor, med nye - heldigvis ufarlige syster 2 år senere. På grunnlag av dette har min gynekolog anbefalt en noe hyppigere gynekologisk undersøkelse enn det som er vanlig, hvert 3. år. Da jeg ba om henvisning til gynekolog (2,5 år siden siste undersøkelse) fikk jeg beskjed om å framlegge skriftlig "bevis" fra gynekolog. Dr Stavdal ønsket ikke å skrive ut henvisning da det ikke var gått tre år. Jeg valgte i etterkant å oppsøke en privatklinikk i stedet.
I det store og hele, framstår Anna Stavdal som en lege som egentlig ikke ønsker å være fastlege - men foreleser og forsker. Jeg har forståelse for at henvisninger og diverse ikke skal fordeles ukontrollert, men jeg mener at Stavdal burde utføre grundigere undersøkelser og lytte. Det føles som hun har gjort seg opp en mening om pasienten og evt plager innen få minutter. En kort samtale eller et tastetrykk på pc for å sjekke pasientens protokoll kunne vært nyttig.
Jeg kan ikke anbefale denne legen.

Anbefales ikke

Anna Stavdal anbefales ikke som fastlege.

Det er lite som kan skrives her uten at anmeldelsen blir avvist. Derfor nøyer jeg meg med å skrive at alle oppfordres til å velge en annen lege for deres egen helses skyld.

Skuffet og veldig misfornøyd

Denne legen tar deg ikke alvorlig, bruker så lite tid for deg som mulig og bagataliserer problemene dine. Det er nesten altid lang ventetid (hvis du ikke ønsker å se vikaren istedet) og du får aldri informasjonen du trenger hvis du ikke insisterer. Av og til gjorde hun narr av meg for å stille altfor mange sporsmål, selv om det var god grunn til å være bekymret.

Anbefaler ikke.

Kan dessverre ikke anbefale

1. Denne legen er nesten utilgjengelig, selv for de som har henne som fastlege. Du må regne med å få ulike nyutdannede leger når du bestiller time. Gjerne en ny lege hver gang.

2. Når du først får time hos legen selv, så virker hun lite engasjert og vegrer seg for å gå dypere inn i forholdet og er svært lite villig til å henvise til spesialist. Hun har en tendens til å bagatellisere og viser i liten grad engasjement og vilje til å komme til bunns i problemene. Det virker som om hun ikke ønsker noe bryderi.

Jeg må nesten konkludere med at hun sikkert er en grei lege om du er en av de som oppsøker lege for småplager, men jeg kan dessverre ikke anbefale henne den dagen du har et mer alvorlig problem som behøver grundigere utredning og et større engasjement fra legen.

En trygg og god lege

Anbefales absolutt! Jeg har vært til kontroll hos henne gjennom et litt vanskelig svangerskap. Må sjeldent vente, og de få gangene det har skjedd har det aldri vært lenge. Føler hun har den tiden som trengs, stiller med den informasjonen jeg trenger og har generelt følt meg godt tatt vare på. Såpass mye at jeg droppet jordmorbesøkene (der det var helt håpløst å få time).

Svært dyktig, veldig fornøyd!

Anna Stavdal har vært fastlegen min i over 10 år, og jeg har vært hos henne med både smått og stort. Hun er en svært dyktig fastlege som blir raskt ferdig med de enkle konsultasjonene, men som evner å være tilstede når det er mer alvor med kroppen eller livet. Varmt anbefalt.

Trygg og fagsterk

Anna har vært min lege i fem år nå, alltid tilstede og hun har tatt alle mine problemer på alvor, små og store. Hun er rolig og dyktig. Anbefaler Stavdal på det varmeste.

Skuffet på tross av anbefaling

Nå har jeg hatt Stavdal som fastlege i snart 8 år, og sto på venteliste etter anbefaling av en kollega i over et år for å få henne. I begynnelsen var jeg veldig fornøyd, men når jeg etter hvert fikk behov for å snakke om ting som jeg syns var vanskelig, ble jeg vært svært skuffet. Hun viser liten interesse for det psykiske, og jeg følte meg avfeid før jeg følte jeg fikk forklart noe som helst. Det er også nesten umulig å få time hos henne, og ofte har jeg fått turnuslege. Turnuslegene har vist mer forståelse og omsorg enn fastlegen selv, men noen ganger ønsker man ikke å prate med en ung mannlig turnuslege man aldri har møtt før. Hun blir beskrevet som faglig dyktig, og det stemmer sikkert, men jeg har ikke mye erfaring siden jeg heldigvis sjeldent er syk. Jeg bestiller kun legetime hvis det er influensa eller noe annet fysisk hun faktisk kan hjelpe meg med. Tror hun passer bedre som foredragsholder for andre leger enn som fastlege.
Jeg har ikke orket å bytte fastlege før nå, for tidligere var det ingen tilbakemeldinger på legene, og nesten umulig å velge. Jeg ble svært glad da jeg oppdaget at man kunne lese kundevurderinger, og derfor føles det viktig å fortelle om mine egne erfaringer til andre som syns det er vanskelig å velge.

Nei

Følte ikke at jeg ble tatt seriøst i det hele tatt, og gikk ut derfra med klump i halsen. Var hos henne i forbindelse med graviditet og min fastlege var opptatt ut dagen. Fikk bare kontrabeskjeder i forhold til hva min lege og jordmor har sagt tidligere, og virket ikke som at noe av det andre har sagt tidligere hadde noe betydning pga hennes faglige bakgrunn. Velger å stole på de som tar seg tid til sykehistorien min og som også tar meg seriøst. Aldri igjen.

Min lege

Profesjonell, lyttende, samarbeidende, faglig oppdatert, kritisk på beste vis - ikke unødvendig diagnostikk eller behanlingsforsøk. Føler meg trygg hos henne - også god i akutte situasjoner - rolig og behersket - også da. Full tillit.

Klok og flink

Jeg har brukt dr. Stavdal i mange år. Både jeg og min datter har alltid fått god hjelp selv om kontoret til tider kan være travelt. Dr. Stavdal anbefales på det varmeste.

Anna Stavdal er en lege som er der når det gjelder

Jeg har hatt henne som lege i mange år. Hun gir klare tilbakemeldinger, holder det hun lover, og er omsorgsfull og profesjonell. Hun er tilbakeholden med reseptblokka, men prøver heller å finne andre løsninger når det er mulig.

Hun har mye å gjøre, men ringer alltid tilbake når man ber om det. En forutsigbar, omsorgsfull og profesjonell lege.

Tar deg ikke alvorlig

Har vært hos henne mange ganger med et tilbakevendende problem. Vanskelig å få time hos henne, fikk ofte timer hos student. Først etter jeg hadde fått en annen mening og kontaktet stavdal for henvisning, fikk jeg raskt time hos henne. Hun mente det ikke var noe galt med meg og at dette ville gå over av seg selv. Hun ville absolutt ikke gi meg henvisning. Symptomene er der fortsatt, og jeg bytter nå lege for å få et nytt syn på saken og forhåpentligvis få henvisning. Dette er nå et problem jeg har gått til henne for i ett år

Ikke for meg

Har hatt Stavdal som fastlege først for meg og så for mine barn i ca 10 år. Jeg opplevde henne til å begynne med som faglig dyktig og var veldig fornøyd.

Etter hvert har jeg ved flere anledninger opplevd at hun ikke har tatt ting på alvor. Det virker nesten som hun er for trygg på egen fagkunnskap og erfaring.

Det henger muligens sammen med at mange pasienter krever mye og skriker høyt, men dersom man er en pasient som kanskje er av typen som ikke tar kontakt med legen før det virkelig trengs så kan det blir problematisk.

Etter tre ulike episoder hvor jeg følte at hun ikke tok meg på alvor har jeg nå byttet lege og er så langt mye mer fornøyd, blant annet med at et av mine barn nå endelig er henvist til spesialist og får den hjelpen som trengs.

Legekontoret forøvrig var et velsmurt maskineri og legesekretærene skulle jeg gjerne båret på gullstol.

En lege som vet hva hun gjør.

At det er vanskelig å få time hos Stavdal forteller også at hun er dyktig. Jeg har hatt henne som fastlege i 10 år og vært hos henne med ved mange forskjellige anledninger, for både meg og ungene. Jeg har ALLTID blitt tatt seriøst. Hun kan kanskje av noen ansees som litt lite personlig, men det er også viktig at en lege ikke jatter for mye med. Da kan man være sikker på at man hverken overmedisineres eller sykemeldes rett inn i NAV. Stavdal er til å stole på, og har det vært klanderverdige forhold er jeg sikker på at hun vil forsøke rette det opp hvis mulig. Vi er alle mennesker.
Og ikke ett vondt ord om legesekretærene! De ville jeg, med meget få unntak, båret på gullstol!

Ikke fornøyd

Jeg hadde Stavdal som fastlege i et par år. Det var umulig å få time hos henne og jeg fikk alltid time hos turnuslege eller vikarer. Jeg var hos henne en gang for å ta gynekologisk undersøkelse for å sjekke at alt var som det skulle og for å sjekke at jeg ikke hadde noen kjønnssykdommer. Etter litt diskusjon gikk hun med på å ta undersøkelsen, men hun nektet å ta prøver for å sjekke om jeg hadde en kjønnssykdom. Hun ville ikke ta prøver av meg fordi jeg var i et forhold og fordi jeg ikke hadde noen symptomer. Skal ikke legen være sjeleglad for at unge mennesker ønsker å teste seg for kjønnssykdommer? Selv om man er i et forhold har man ingen garanti for at partneren er trofast.

Effektiv og empatisk

Ville ikke byttet fastlege dersom jeg ikke måtte pga flytting. Anna er lyttende, effektiv, empatisk og behagelig.

Dårlig tilgjengelighet

Et godt inntrykk av faglige spm blir ødelagt av mangelfull oppfølging fordi det alltid oppleves å være mangel på timer. "Kom om 3 uker" er jo ikke det man ønsker hvis man vil snakke med legen denne uken....

Effektiv så lenge du ikke krever noe ekstra

Jeg har hatt denne legen som fastlege i flere år, og det har fungert greit. Men har av en eller annen grunn kviet meg litt for å bestille time. Jeg tror det var noe med den menneskelige varmen som jeg følte manglet, eller kanskje opplevelsen av at hun ser mot døren og hinter om at timen er over akkurat litt for tidlig. Jeg har likevel hatt grunnleggende tillitt til henne. Denne tillitten følte jeg ble misbrukt da jeg var på mitt svakeste og var åpen og sårbar. Det var fryktelig vondt og jeg var helt uforberedt på det. Det forverret uten tvil min tilstand. Jeg trenger en lege som anerkjenner meg i større grad som ekspert på egen helse, og jeg trenger å føle i større grad at vi er på samme lag og har samme mål, så jeg har byttet nå. Og håper jeg etterhvert vil klare å få tilitt til en fastlege igjen.

Styr unna hvis du er syk

Hun tok ikke min bekymring alvorlig før jeg ble konstatert alvorlig syk. Nå er jeg heldigvis bra igjen, men det er sannelig ikke hennes fortjeneste. I de årene jeg hadde henne som fastlege var hun lite tilgjengelig og man ble møtt av vikar. Jeg funderte på om hun egentlig ikke ønsket å være fastlege. Hun er en hyggelig og kunnskapsrik dame, men hun forholder seg litt for mye til sannsynligheter når gjelder om du er alvorlig syk eller ikke. Ellers hadde hun et par legesekretærer som var helt krise. Ikke mulig å ta blodprøver på barn hos dem, i tillegg opplyste de om prøvesvar som legen burde snakke med deg om.