Anna Stavdal

Autorisasjon (1989)

Anna Stavdal er en av 603 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Anna Stavdal

Nedlatende, kvass og lite empatisk

Jeg var hos denne legen da hun var vikar for min fastlege. Har aldri følt meg mindre velkommen noe sted enn det jeg gjorde på hennes kontor, og det hele opplevdes som at jeg fikk kritikk for å være der og kun var til bry.

Jeg var der for å få en sykemelding fra jobb, men hun var overhodet ikke opptatt av årsaken til dette eller hvilke symptomer jeg hadde.

Hun stilte meg kun spørsmål om hvor lenge jeg hadde sett for meg at denne sykemeldingen skulle vare, før hun på en nedlatende måte forklarte meg at hun «dessverre ikke kan spå fremtiden». Jeg svarte at jeg selvfølgelig heller ikke kan spå, så må vel se symptomene an de neste dagene. Det er selvfølgelig i orden å drøfte med pasienten hva man selv tenker om varighet på sykemeldingen, men dette var en svært nedlatende og spesiell måte å gjøre det på.

Resten av tiden gikk så til å bli belært om regelverket NAV følger når det gjelder krav om å bruke egenmelding før man går til legen. Dette er ingen regel eller et krav fra NAV, og jeg håper hun selv setter seg inn i regelverket før hun planlegger å belære neste pasient. Dette forsterket selvsagt følelsen av å være til bry.

Aldri møtt en mindre empatisk lege enn henne, og jeg er veldig takknemlig for at dette ikke er min fastlege. Veldig fornøyd med alle andre som jobber på Bolteløkka legesenter.

Stolt, kvass og kverulerende lege med usedvanlig god tid

Jeg hadde blitt anbefalt Anna etter et veldig uheldig tilfelle med en vikar som overtok for min gamle lege ved en tidligere anledning under alvorlig sykdom og uføretrygd, som medførte årevis med belastning for meg med avslag under rettigheter for å kunne forsørge meg selv. For å skåne meg videre i fremtiden, ble jeg i 2021 anbefalt å bytte til Anna Stavdal - som min behandler gikk god for & kunne foreta et åpent samarbeid mellom oss alle 3. Grunnet hennes interesser til mitt eget beste - hadde jeg en svært god følelse i møte med Anna, som gav åpen tillit & tålmodighet fra min side under konsultasjonene med henne. Det som i motsetning har inntruffet utover 2022, har overgått alle tidligere erfaringer på et så negativt plan at belastningene har påført en rekke uheldigheter på helsesituasjon og stadig forskjøvet samtlige nødvendigheter betraktelig. Kommunikasjonen har vært svært begrenset og lite mottakelig, og hensikten med fastlegeordningen generelt virker helt snudd under grunnprinsipper i hennes praksis. Mye av tiden blir brukt til legens behov for å uttrykke seg og "forklare" hvordan ting fungerer - og samtlige emner og fokus forskyves dermed fra pasientens tid.

Jeg har opplevd svært begrenset villighet til utredning eller relevante henvisninger, og man kommer rett og slett ikke særlig langt i progresjonen.
Forslag kan stadig konkluderes med negative beslutninger før de i det hele tatt er blitt prøvd - og på tross av å motbevise disse virker stolthet å være en for sentral faktor i hennes tilfelle, som frasier ansvar. Veldig usikre og svingende signaler frem og tilbake, opp, ned og frem igjen. Rett og slett en utrolig slitsom reise for en alt sårbar pasient som har ført til betydelig usikkerhet.

Jeg håper i det minste, at ingen trenger å ta del av samme opplevelse som meg.

Lite kompetent og arrogant

Stavdal uttrykte at pasient (jeg) blir friskere kun ved å snakke med fastlegen.

Dette oppfattes som at hun tror at folk ikke er syke, men kun har behov for en hyggeprat med legen for å bli frisk.

Oppfattes som arrogant og ikke hører etter hva pasienten kommer for til timen.

Lite imøtekommende

Dessverre opplevde jeg Dr. Stavdal som lite imøtekommende den korte perioden jeg hadde henne som fastlege.

Hun virket uinteressert i det jeg hadde å si, avfeide raskt mine bekymringer, og var tilbakeholden med prøvetaking. Jeg dro derfra uten verken å ha blitt betrygget eller å ha fått ta en eneste prøve.

«Redningen» for meg ble å oppsøke det private helsevesenet for oppfølging frem til jeg fikk byttet fastlege.

Jeg leser av andre vurderinger at flere opplever henne som dyktig, så dette kan ha å gjøre med dårlig kjemi, men jeg pleier å komme overens med de fleste, jobber selv innen helse/omsorg og har ikke opplevd lignende med andre fastleger.

Jeg anbefaler ikke Dr. Stavdal hvis man ønsker en lyttende fastlege som tar en på alvor og følger opp bekymringer og behov for undersøkelser/prøvetaking.

Trygg og kunnskapsrik

Godt skjønn. Rask når det gjelder. Snill, men hun lar seg ikke pille på nesen. Hun er en god støtte.