Oscar Ohene Asante

Øre-, nese-, halssykdommer

Autorisasjon (2005)

Oscar Ohene Asante er øre-nese-hals-lege i Oslo

Siste vurderinger av Oscar Ohene Asante

Uinteressert, irritert og ikke pasientfokusert

Klinikk: Øst Helse Skrevet

Jeg kan bekrefte det flere her allerede skrev: "Han tar seg ikke tid til å lytte til pasienten og setter seg ikke inn i det helhetlige bildet." Utover det synes han å glemme hva pasienten fortalte under tidligere konsultasjoner og virker i så måte fullstendig uinteressert i hvordan pasienten har det eller hvordan han kan hjelpes.

Det er påfallende at legen pusher en dogmatisk agenda at omtrent alle plager relatert til bihulene kan tilbakeføres til en eller annen allergisk reaksjon. Etter et par "kontrollspørsmål" blir det klinkende klart at legen har mer eller mindre større kunnskapshull når det gjelder hans fag. Tidskriftet til den Norske Legeforeningen kunne allerede i 2009 berette at nese og lunger er to sider av samme sak (https://tidsskriftet.no/2009/10/oversiktsartikkel/nese-og-lunger-sider-av-samme-sak), noe som også lar seg bekrefte ved å gå gjennom nyere faglitteratur. Denne kunnskapen har tydeligvis ikke nådd frem til Dr. Asante, som kan og vil gjør vond verre for noen av pasientene.

Det er derfor kanskje ikke overraskende at Dr. Asante er overraskende stor når det gjelder selvpromotering. Det er en enkel sak å få folk vekk fra Otrivin, men det kreves adskillig mye mer og delvis nyere kunnskap for å dekke hele spekteret av lidelser man skal kunne forvente en ØNH-lege behandler.

Uinteressert og uhøflig

Klinikk: Øst Helse Skrevet

Man får et dårlig inntrykk av den legen fra det første øyeblikket - man får ikke et imøtekommende smil, ikke engang en hilsen. Han tar seg ikke tid til å lytte til pasienten og setter seg ikke inn i det helhetlige bildet. Det her kan ikke kalles personsentrert helsehjelp.

Dyktig og engasjert

Klinikk: Øst Helse Skrevet

Har følt meg veldig godt ivaretatt av Dr. Asante. Har vært hos han flere ganger for søvnapne og allergi. Undersøkelser, oppfølging og behandling har ført til at jeg i dag har betydelig midre plager. Opplever han som lyttende, hyggelig, engasjert og faglig dyktig.

Uintressert

Klinikk: Øst Helse Skrevet

Det ble en ganske så ubehagelig legetime med denne legen. Fra første øyeblikk virket han uinteressert, arrogant og irritert. Stemningen ble dårlig som følge av dette, og jeg ble ganske ukomfortabel. Hører ikke etter hva jeg sa så til sist satt jeg bare tust og lej meg

Dårlig service og lite behjelplig

Klinikk: Øst Helse Skrevet

Var hos han pga snorking,snakker mye hører lite føltes at han vil kvitte meg for neste (kunde)fikk med meg et pusteapparat som jeg leverte dagen etter måtte betale nesten 900 kroner uten å har fått noe hjelp fra han.
Gjerrig og uprofesjone.l

Hei, det var leit å høre at du ikke var forøyd. Du ble henvist hit for vurdering av snorking og søvnapnè. Da er det slik at vi på første time går igjennom dine problemer med søvn og snorking. Vi gjør undersøkelser av deg. På slutten av timen blir du med min helsesekretær inn på et rom der hun forklarer deg hvordan du skal sette på deg søvnmaskinen som du låner med deg hjem. Dere går igjennom og prøver å sette på deg maskinen slik at du vet hvordan du skal sette på deg den når du skal legge deg. Tilsammen tar denne første timen ca. 30 minutter og du må da betale en egenandel på 375 kr. Neste gang du kommer på time har vi laget en søvnrapport til deg. Denne er på tre sider. Her er det grundig dokumentert hvordan din natt med søvnmaskin har vært. Vi tar også høyde og vekt. Jeg som lege vil forklare deg om du har pustestopp i løpet av natten, hvor lange disse pustestoppene har vært, hvor mye du snorker, BMI, om du har mange oppvåkninger, sover urolig osv. Hvis du ikke har søvnapnè blir epikrisen din og søvnrapporten sendt til din fastlege og din time avsluttes her. Om du har søvnapnè henviser jeg deg til sykehuset og sender rapporten og epikrisen dit slik at du blir innkalt for å få CPAP-maskin. Denne resultat-timen hos meg koster også 375 kr. og varer i ca. 15-20 minutter. Tilsammen for to timer hos spesialist må du betale 750 kr. (375+375=750 kr, ikke 900 kr. slik du skriver...) Dette er en pris du må betale hos alle offentlige spesialister i Norge, dette er bestemt av norske myndigheter at skal være egenandelen man betaler selv når man går til spesialist. Hvis du ble henvist hit pga. søvnapnè og snorking vi gjorde undersøkelsen med søvnregistrering som du fikk med deg hjem og vi da ikke fant noe galt med søvnregistreringen din og heller ikke noe galt med deg og svelget, er det ikke så mye jeg kan gjøre dessverre. Snorking kan ha årsaker som krever behandling eller årsaker som ikke krever behandling. Hvis du fikk beskjed om at din snorking ikke krever behandling må du lete etter andre årsaker til dine problemer. Det var leit å høre at du ikke var fornøyd med behandlingen her og at du ikke fikk noen svar på dine problemer, beklager det. En studie viser at 50% av menn og 30% av kvinner snorker, så det er ganske vanlig. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din igjen og sammen med han kanskje henvise deg til en annen spesialist. Du kan nå i hvert fall utelukke at dine problemer er søvnapnè for det er grundig dukumentert herfra. Epikrisen og søvnrapporten din har også fatlegen din fått og dere kan diskutere den sammen. Mvh ønh-spesialist Oscar Asante

Besvart av Oscar Ohene Asante