Liv Ariane Augestad

Autorisasjon (2008)

Liv Ariane Augestad er en av 599 fastleger i Oslo

Siste vurderinger av Liv Ariane Augestad

Lang ventetid

Aldri ledig time før minst fem uker frem i tid, men man kan få time hos vikar (mann). Dette er vanskelig siden jeg valgte kvinne med vilje fordi jeg synes det er tryggere når det kommer til underlivsundersøkelser og lignende.

En annen ting jeg ikke er fornøyd med er at jeg fikk prøvesvar på melding uten mulighet til oppfølgingsspørsmål. Spesielt irriterende at man da må vente over en måned for ny time.

Både Liv Ariane og vikarlegen er imidlertid hyggelige og flinke leger. Det blir bare litt problematisk at hun har så mange på listen, men har så få timer selv.

Liv har vært en klippe

Jeg føler meg alltid godt ivaretatt hos Dr Augestad. Hun lytter og er ærlig på hva hun er god på og hva hun vil at spesialister skal svare på. Dette er tillitsvekkende, og gjør at jeg stoler på hennes råd. Jeg opplever at hun ser kompleksiteten i spørsmålene fra meg som pasient, og at hun streber etter å vurdere helheten og hvordan ulike plager henger sammen. Jeg har fått hjelp til alt fra alvorlig sykdom til småplager - og hun navigerer systemet slik at jeg som pasient får best mulig behandling. Jeg opplever at Dr Augestad oppriktig bryr seg om pasientene sine.

Fantastisk lege!

Jeg er strålende fornøyd med Liv som lege. Men er enig i tidligere tilbakemeldinger om frekt og uhyggelig kontorpersonal. Blir så man gruer seg til å ringe og komme inn døra, selvom fastlegen i seg selv er super på alle måter.

Mest fokus på å få pasienter ut døra

Liv Ariane virket veldig hyggelig første gang jeg besøkte Marienlyst legesenter etter å ha byttet til henne som fastlege. Jeg hadde et godt inntrykk av både henne som lege og legesenteret som helhet. De siste gangene jeg har vært der har dessverre vært dårlig.

Resepsjonistene på legesenteret virker mindre blide og ganske krasse. Dette både ved personlig oppmøte og på telefon. Når man møter mennesker som åpenbart er i krise slik jeg var under mitt siste besøk, skulle jeg ønske det var mer fokus på pasientomsorg.

Jeg opplever at det er vanskelig å få time hos Liv Ariane, og ved minst en anledning har jeg blitt satt på time hos vikar til tross for at jeg bestilte time hos Liv Ariane som er min fastlege. Denne vikaren var en mann, og jeg som muslimsk kvinne opplevde dette som vanskelig. Grunnen til hvorfor jeg ikke kunne ha timen med min faktiske fastlege ble ikke oppgitt, og jeg synes ikke det er en grei praksis at man roterer slik på pasienter uten pasientenes tillatelse.

Både vikar og Liv virker mest opptatt av å få meg ut døra. Jo, de lytter, men er tidvis krasse i sin tilbakemelding og det virker som at fokuset er på å sette fram kortterminalen fortest mulig og få meg ut døra. Jeg har forståelse for at det er flere som venter på å komme inn på time, men når det alltid er forsinkelser lurer jeg på hvorfor det ikke opplevdes som at de hadde nok tid til meg.

Jeg opplever en dårlig forståelse og aksept for psykisk helse. Jeg har forklart om konkrete vansker - dette opplever jeg ikke at ble tatt på alvor i det hele tatt.

Jeg bytter fastlege snarest.

Dårlig tid og svært dårlig service fra resepsjonistene

Opplever at Liv har veldig dårlig tid, har fått beskjed om å forte meg under konsultasjonen selv om det var innenfor oppgitt tid. Ventetiden er ofte lengre enn 30 minutter.

Likevel er den største utfordringen resepsjonistene hos Marienlyst legesenter. Jeg opplever de (og ser at mange andre også gjør det her) som svært uprofesjonelle og sure. De hever stemmen til deg i telefonen og er lite løsningsorienterte. Jeg velger nå å bytte fastlegekontor grunnet resepsjonistenes væremåte og service.