Brukernes vurderinger
Om vurderingeneSiste vurderinger av behandlere ved Marienlyst Legesenter
Faglig flink lege, men kunne vært mer lyttende og forståelsesfull i møte med pasienter som har det vanskelig.
Lege: Liv Ariane Augestad SkrevetJeg ønsker å dele noen erfaringer jeg har hatt med legen Liv Ariane. Hun er for så vidt en dyktig lege, og jeg setter pris på oppfølgingen jeg har fått for diagnosen min. Samtidig har jeg opplevd enkelte situasjoner hvor jeg følte meg lite ivaretatt som pasient.
Et eksempel var i fjor, da jeg tok opp at jeg slet både fysisk og psykisk, og ønsket en henvisning til psykolog. Jeg fikk da til svar at jeg «ikke var syk nok» til å bli henvist. Jeg opplevde det som sårt, særlig fordi jeg gråt under timen og håpet på litt mer forståelse. Til slutt foreslo hun at jeg kunne finne gratis psykolog via Oslo kommune, men samtalen i seg selv føltes ganske avvisende.
En annen gang hadde jeg det veldig tungt på jobben og ønsket sykmelding for å få tid til å hente meg inn igjen. Da fikk jeg kun én uke sykmelding, og hun sa at jeg burde finne en ny jobb i løpet av den uken. Det kom som et sjokk for meg, og jeg følte ikke at situasjonen min ble tatt på alvor.
Etter dette har jeg bestemt meg for å kun gå til henne for oppfølging av diagnosen min, men ikke for å ta opp personlige eller psykiske utfordringer. Jeg opplever dessverre at hun kan være litt sta og ikke alltid viser den medmenneskeligheten jeg hadde håpet på.
Meget negativ opplevelse
Lege: Christine Helene Catherine Bjørge Getz de Bethencourt SkrevetJeg ønsker å dele min opplevelse med Christine, da jeg har følt meg svært dårlig behandlet.
Dette er ikke første gangen jeg opplever at tonen hennes overfor meg har vært uprofesjonell, men denne gangen følte jeg at grensen var nådd.
Som pasient forventer jeg at fastlegen er kvalifisert til å gi nødvendig hjelp på en måte som gjør at man føler seg trygg nok til å dele personlige opplysninger. Dette har jeg dessverre ikke opplevd med henne.
Under timen lo hun av meg og sa kommentarer som «drit i det» om ting jeg hadde opplevd og som ga meg ubehag i forhold til helsen min. Hun har også sendt meldinger som opplevdes veldig nedsettende overfor min situasjon. Dette fikk meg til å føle meg utrygg og dårlig behandlet.
Jeg mener at pasienter bør møtes med respekt og forståelse, spesielt når man oppsøker lege på grunn av et reelt behov. Jeg forstår at hun møter mange pasienter med ulike behov, men jeg har kun oppsøkt henne når det har vært nødvendig, og derfor opplevde jeg behandlingen som ekstra skuffende og ubehagelig.
Dette er ikke en fastlege jeg kan anbefale til andre som ønsker å føle seg trygge og seriøst behandlet. Jeg håper at denne tilbakemeldingen kan bidra til at hun vurderer måten hun arbeider på, slik at fremtidige pasienter møtes med mer respekt og en mer serviceorientert tilnærming!
Jeg har nå byttet fastlege.
Lite tilgjengelig
Lege: Christine Helene Catherine Bjørge Getz de Bethencourt SkrevetHadde henne som fastlege i rundt 2 år, og har hatt mange legetimer, men har aldri møtt henne. Enten fikk jeg vikar, eller så skjedde det flere ganger ble timen min avlyst på dagen. Det skjedde alle gangene jeg egentlig skulle hatt time med henne, og ikke en vikar. Da måtte jeg ringe inn for å bestille ny time, som gjerne var rundt 1 mnd ventetid (når jeg allerede hadde ventet like lenge for timen jeg egentlig skulle hatt). Dermed ble det ekstremt lang ventetid. Endte opp med at det bare ble lettere å sende melding på Helsenorge, og satse på at jeg fikk resept for det jeg slet med, men fikk da sjeldent faktisk bli undersøkt eller fått pratet ordentlig om tingene jeg trengte hjelp med. I tillegg var det bare nå nylig at de aktiverte funksjonen hvor man kan bestille resept på Helsenorge for dette legesenteret/denne legen, så jeg måtte betale for time hver gang jeg skulle fornye reseptene mine, og vente lenge for å få mulighet til det. Det var flere ganger jeg ventet flere måneder for å få hjelp med veldig enkle ting.
Fikk også lite hjelp da jeg ringte inn for å stille spørsmål, og opplevde meg ikke hørt. De få gangende de som svarte var hyggelige, hadde de heller ikke mulighet til å hjelpe meg eller gi meg svar på det jeg trengte å vite. Som regel var de lite behjelpelig, og ikke hyggelige heller. Generelt veldig tungvint og tidkrevende å få utredning, og jeg måtte bruke mye penger på å henvises videre og videre til ulike personer, som gjerne bare brukte ca 5 min på å prate med meg, når jeg hadde ventet i flere måneder på å bli henvist, og å få timen.
Trygg, rolig, forståelsesfull og faglig interessert
Lege: Kristin Nordey Bjerke SkrevetJeg har hatt Kristin som fastlege i ca 10 år og har alltid følt meg svært godt varetatt - både fysisk og psykisk. Hun kommuniserer lett og godt om alle tema. Dette skaper god tillit til henne.
Etter at HelseNorge kom, og man kan kommunisere digitalt, er det enklere å komme i kontakt med alle leger. Uten denne kanalen er det vanskelig for populære fastleger med fulle pasientlister å være tilgjengelige på telefon eller uten timereservasjon. Med fulle lister er det også forståelig at man får time noen dager frem i tid.
Den hyggeligste legen
Lege: Liv Ariane Augestad SkrevetVeldig snill og hjelpsom lege. Hun er imøtekommende, hyggelig og empatisk. Anbefales på det varmeste
Les alle vurderingene
Les alle publiserte brukervurderinger på Legelisten.no.
Dette er en Pluss-tjeneste. Kjøp gir full Pluss-tilgang.