Jakob Petter Bjertnæs

Autorisasjon (2002)

Gløshaugen legesenter AS Telefonnummer400 01 223400 01 2 ...
Richard Birkelands veg 5 7034 Trondheim
Jakob Petter Bjertnæs er en av 197 fastleger i Trondheim

Siste vurderinger av Jakob Petter Bjertnæs

Dårligste lege-erfaringen jeg har hatt

Jeg kom inn med høy feber og sterke smerter. Fikk beskjed med engang jeg kom inn til legen at jeg hadde urinveisinfeksjon etter å ha tatt urinprøve. Han stilte meg ingen videre spørsmål eller tok noen andre tester. Sjekket ikke engang om jeg hadde feber. Han ville sende meg hjem med kun noen antibiotika piller. Jeg klagde og sa jeg følte meg veldig dårlig og fikk ta CRP test. Det viste seg at jeg hadde en kraftig infeksjon og måtte bli innlagt på sykehuset i nesten en uke. Følte meg veldig oversett og at han ville ha meg ut så fort som mulig. En lege burde bry seg litt mer og sette av mer tid til hver pasient.

Dyktig og grundig

Hadde hastetime hos Bjertnæs med et spedbarn som var dårlig. Han brukte god tid, hørte på hva vi hadde å fortelle, og sjekket babyen grundig. Følte oss godt ivaretatt. Svarte godt på alle spørsmål og hadde god kontakt med babyen underveis. Alt i alt en betryggende opplevelse.

Lite forståelse og tålmodighet

Går svært sjeldent til legen, og kun dersom jeg må. Ble sist møtt med lite medmenneskelighet og forståelse. Virker som at legen har dårlig tid og bare vil få ned en konklusjon på pcen. Opplevde å ikke bli lyttet til, i tillegg til å bli overkjørt av legens egne meninger. Gikk ut men en veldig dårlig følelse og var på gråten. Opplevde at jeg måtte forsvare meg selv. Slik skal det ikke være.

Dette går ikke.

Jeg hadde han som fastlegen i 3 år og etter flere hendelser kan jeg bare konkludere at han tok meg og klagene mine ikke på alvor. Det angår medikamenter for å behandle en psykisk lidelse, sette in en spiral og bagatellisere smerter jeg hadde i en lang tid. Han virker som noen som vil ta våre på pasientene sine som er veldig bra, men det er svært irriterende for å vente minst en time hver gang før at man få 10 minutter med en stresset lege. Det mest irriterende er at han dessverre ikke lytter på hva pasienten sier, selv om de kjenner seg selv og kroppen sin jo best. Jeg forventer ikke at alt er perfekt, men jeg forventer at jeg føler meg trygg med legen min - og det var absolut umulig. På en konstruktiv måte håper jeg at han tar seg mer tid til hver pasient og ta dem på alvor for å faktisk hjelpe - uansett hvilken alder, sykdom, kjønn eller status de har. Det er fortsatt menneskelig medisin og ikke en industri.

Rask, overkjører pasienten

Jeg har som regel fått time samme eller neste uke, noe som er fint hvis man er bekymret. Utover dette så virker det som han har forståelse, men jeg går hjem overgitt etter de fleste legetimene.

Som regel så har jeg forklart hva som har skjedd og så har Bjærtnes (som konstant skriver på PCen og tar noen blikk på deg innimellom) kommet med en konklusjon for hva som er problemet og hvordan det skulle løses. Her hadde det vært fint med litt forståelse for pasienten og gjerne spørre om hva han synes om løsningen. Dessverre så føltes det ut som om han gikk tom for tid og kastet meg ut.

Etter de fleste legebesøk har jeg følt sinne fordi jeg ikke ble hørt og fordi jeg ikke fikk den hjelpen jeg synes jeg burde fått.