Jonas Lian

Autorisasjon (2010)

Jonas Lian er en av 80 fastleger i Tromsø

Siste vurderinger av Jonas Lian

Beste fastlegen en kan få

Kan ikke rose denne fastlegen nok, han er alltid imøtekommende og går langt over hva en kan forvente av en fastlege. Han er dyktig, ekstremt behjelpelig og en lege det er utrolig enkelt å få tillit til. Har til og med opplevd at denne legen ble sittende igjen etter alle var dratt for dagen og dørene var stengt. Bare for å hjelpe med en samtale da jeg var langt nede. Dette er en topp fastlege med så mye kunnskap og samtidig ivaretar pasientene sine på et usedvanlig høyt nivå.
Dette er en lege med ekstremt høy kompetanse og en man kan stole på og aldri oppleve fordommer. Av alle legene jeg har hatt er denne legen den absolutt beste legen, og i min subjektive mening vil jeg påstå at han er den beste i hele fylket. Dette er en person andre fastleger har mye å lære av. Takk for at du er min fastlege.

Ser mennesket bak det ytre

Jeg har i mange år strevd med ulike helseplager som har gitt meg store problemer i arbeidslivet og privat. Legene har ikke klart å hjelpe meg. De har i årevis lagt skylda på at jeg er overvektig og sagt at jeg må gå ned i vekt så blir alt bra. Jeg har prøvd å forklare at det ligger noe anbet bak, at det er en grunn til at jeg ikke klarer å være så aktiv som jeg burde. Da jeg kom til Jonas Lian ble jeg endelig tatt på alvor og han klarte å finne ut hva som feilet meg istedet for bare å skylde på overvekta. Nå vet jeg hvorfor jeg har strevd sånn i mange år (kronisk sykdom, ikke vektrelatert) og da har jeg også et håp om å få gjort noe med plagene og deretter igjen få gjort noe med vekta. Veldig godt å bli møtt som menneske og ikke bare overvektig.

Pragmatisk og Kompetent

Jeg har hatt Jonas som fastlege i flere år, som inkluderer en lengre sykdomsperiode. Han har tatt tak i sykdomstegn som jeg selv overså og undervurderte. Han har vist respekt for at sykdom manifesterer seg ulikt avhengig av individet, og forstått balansen mellom fravær, tilstedeværelse og effektivitet på jobb. Han er veldig hyggelig, imøtekommende og rett på sak. Sistnevnte egenskap kan bli for kortfattet, kaldt og "etter skjema" i større mengder og i enkelte situasjoner. Det har ofte tatt to uker, eller lengre, å få en time, og det er ikke telefontid på kontoret. Han har derimot vist så mye kunnskap, refleksjon og trygghet i yrket, at jeg ikke kan tenke meg en annen lege. Om det er noe jeg blir misfornøyd med, har jeg tro på at jeg kan ta det opp med han i en åpen og konstruktiv meningsutveksling.

Fantastisk fastlege!

Jonas er en lege jeg absolutt vil anbefale. Han er kunnskapsrik, og han tar deg seriøst. Han er flink til å lytte, og behandler deg med respekt. Følte meg alltid trygg og godt ivaretatt som hans pasient. Han er ikke en lege som prøver å få deg ut døren så fort som mulig.

Beste fastlegen jeg har hatt

Lian er hyggelig og ærlig. Støter han på noe som han er usikker på eller ikke kan om, så sier han ifra om det, og leser seg opp.
Har hatt han i 4-5 år nå, og har hatt mye støtte fra han da kronisk sykdom plutselig slo til.

Viser stor forståelse og er behagelig å snakke med.

Hadde utrolig god støtte fra han under et møte med NAV, der han sa tydelig ifra om "hvordan landet ligger".

Alltid blid og hyggelig når en kommer på konsultasjon. Tar tak i ting som må taes tak i. Ordner henvisninger med en gang.

Eneste "negative" jeg har å si er et han av og til er noe etter skjema, men jeg forstår at noen ganger varer en konsultasjon lengre enn standardtiden. Sånt skjer!

Kort sagt, er jeg meget fornøyd med Lian som min fastlege.